onsdag 14 januari 2009

Mammas framtid, Finns den?


Igår hade man vårdmöte för att diskutera mammas situation. Mötet blev hållt inne i Falun på lasarettet. Närvarande var min bror, en sjuksköterska, en student, 2 personer från rehab Borlänge, behovsbedömmare från Borlänge kommun samt två utredare från LSS. Min bror berättade att mamma satt uppe i sin rullstol när han kom. Men hon satt och sov, han var fram till henne för att tala om att han var där. Men han fick ingen kontakt. Hon sov vidare, sittande i rullstolen.


Under mötet kom det fram att mamma är vaken max 2-3 timmar per dygn. Dom får nästan ingen kontakt med henne, men hon får i sig lite mat och vill sitta uppe. Hon har nu tappat nästan alla funktioner. Hon blir matad för det mesta och kan inte sköta sin hygien. Hon har ju länge haft hjälp till dusch, men för övrigt så har hon ju fått till det mesta själv. Men nu är det visst slut på det.

Konklusionen av mötet var att man ser att mamma behöver 24 timmars tillsyn. Man ska skaffa en sjukhussäng, en lyftapparat pluss en del andra hjälpmedel i tillägg till att man måste ha personal på plats innan man kan skicka hem henne. För hem ska hon. Det är tydligen någon ny reform man har genomfört i Sverige, folk ska vårdas i hemmet i största möjliga grad. Det är väl i och för sig bra det, men jag kan inte förstå hur det kan vara kostnadsbesparande. Ska inte börja med någon politisk diskusssion här men man kan ju inte låta bli att undras.


Nu har ju inte jag träffat mamma sen vi var där i julas, men av det man berättat så finns det inte så mycket kvar av min kära mamma. Hon har nu nästan helt tappat förmågan att kommunicera med omvärlden, hon blir matad, vill bara sova, kan inte ta sig till toaletten.... Min bror sa att han hade haft med sig sin lilla dotter in på besök i helgen. Men det var sista gången, hon blev chockad och förstog inte alls vad som hänt med farmor. Kanske är det bäst att dom får minnas mormor/farmor som hon var i julas. Hur ska vi nu kunna åka till henne på besök, vi har ju brukat bo hos henne. Nu kommer det alltid att vara folk hos henne, inte vill jag då ramla in med hela familjen. Det har varit jobbigt nog med hemtjänst och larmpersonal när vi varit där. Vet inte hur vi ska lösa det. Brorsan bor ju i Borlänge men dom har inte plats för oss allihop. Inte som det ser ut nu i alla fall.


Vi har ju vetat länge vilken väg det skulle gå med mamma, men det är liksom ingen tröst. Jag vet inte vad framtiden bringar för mamma och hur det ska bli för henne. Ibland tar jag mig själv i att tänka att det kanske vore lika bra att det tog slut. Vilket fruktansvärt liv, att vara instängd i en kropp som inte längre fungerar. Vara beroende av andra för allt, men det värsta är ändå att vara avskuren från omvärlden genom att man inte kan kommunicera. Inte kunna säga ifrån.




På återseende, Kram Annelie//

15 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Tänk att det är tur att man inte vet vad som ska hända i förväg. Det var ju tur att ni fick den julen som ni fick med varandra, även om det också var jobbigt. Håller med dig helt att det kan inte vara vettigt att man ska vara hemma till vilket pris som helst. Borde ju vara mycket bättre om hon fick komma in på något sjukhem. Det måste ju ha gått oerhört fort för henne att bli så mycket sämre. Bilden på henne är så fin.

Kramar Ullis

Vida sa...

Ja, vad ska man säga.. jag blir så ledsen för din och din mammas skull. Det är inte rättvist. Det måste ju kosta hur mycket som helst att vårdas hemma och jag tycker att det kan vara jättebra i vissa fall men i andra fall så måste man ju tänka ett steg längre. Precis som Ullis så är det verkligen en fin bild du lagt in.

Har inte så många mer ord men skickar dig en stor varm kram.

Liv

Från A till O med Jenny sa...

Vad tråkigt att hon blivit så mkt sämre...MS är verkligen en fruktansvärd sjukdom.

Det du säger om att hon ska bo hemma, det är jättevanligt när yngre personer blir sjuka. ´Skälet är att ofta finns det inte vårdplatser på älderboenden, sjukhem eller sjukhus för långtidsjuka. Tråkigt men sant. Sedan tror jag verkligen att din lilla mamma kommer må bättre hemma för där finns en annan trygghet och lugn än om hon skulle hamnat på ett äldreboende.

Lycka till med allt

Kramis

Mitt hvite hus sa...

Ja hva skal man si??? Man blir lite tom for ord. men tankene mine er hos deg og dine skal du vite. Varme klemmer Kerstin

Hagbacken sa...

Säger som de ovan, kära vän...jag vet inte vad jag ska säga till tröst, blir så ledsen själv att tårarna rinner....jag känner med dig, det vet du...fin bild, din mamma är så go, jag håller alla tummar för att hon nu får en BRA hjälp och att hon förhoppningsvis kan bli lite piggare och få ett värdigare liv!

OM hon inte skulle "komma tillbaka", så tänker jag lite som du (även om det är hemskt)...att det vore skönast....ja..du vet...kan inte få fram orden, men du vet vad jag menar...för hennes skull, för eran skull...

Men vi ska aldrig sluta hoppas! Förhoppningsvis så piggnar hon på sig och lever upp då hon får komma hem med hjälp runtomkring sig dygnet runt??? *hoppas*

Förlåt, jag vet inte vad jag ska skriva så att du förstår att jag känner med dig...är så rädd för att du ska ta illa upp...men det enda jag vill EGENTLIGEN är att stötta dig, men säg mig du kära vän---hur gör jag det bäst?

Tänker på dig, ska du veta!

Varma kramar Linda

Ps.Vilken fin dikt, har du skrivit den?

Anonym sa...

Hej lilla du... vad ska jag säga?! Sitter här med tårar rullande på min kind och känner mig mållös. Önskar så att jag kunde göra något för att trösta dig i erat elände. Det är en så fin bild på din mamma, och så svårt att förstå vilket helvete hon har hamnat i. Det verkar ha gått så fort på slutet? Är det ett skov, som kan gå över, eller tror de inte att hon blir bättre igen? Jag antar att ingen vet, men hur det än är så söker man alltid svar... Jag vet att jag bor lite långt bort, men du och din familj är alltid välkomna att bo med oss, oavsett hur många dagar det handlar om. Kom ihåg det!!
Fösök nu ha det så gott som möjligt trots allt, och njut av vetskapen att mamma nu slipper vara ensam. Nu kan du släppa den delen av din oro i alla fall...hoppas jag!
Många kramar Madde

liven sa...

Så trist det er for dere nå!!
Har selv opplevd at en nær har blitt fullstendig pleietrengende!!
Om de er klar over det som skjer så er det nedverdigende for dem....

Ønsker dere alt godt og håper dere alikevel kan få noen gode dager sammen!

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Hej!
Vet inte vad jag ska kunna säga....men sänder din mamma många tankar..och till dig.
Kram Irene

Anita sa...

Åh! Så trist med din mamma!! Jeg har jobbet i ett bofellesskap for personer med laaaangt kommen MS. De var så dårlige at de fikk sondemat, og hjelpe til alt. Ingen språkfunksjon igjen, men tydelig full forståelse!! Den ene av de der blunket iallefall ja og nei, henholdsvis en eller 2 blunk! Syns det var sååååå bra, for da kunne hun faktisk selv bestemme ut i fra alternativer og ja nei spm.! De var opp på formiddagen og på etttermiddagen, men satt mye og sov i rullestolene sine. Noen av de hadde veldig glede av lydbøker. Tror MS må være en av de verste sykdommene! De blir sååååå utrolig avhengige av andre! Helt overlatt i andres ønske om å ville dem vel!! Håper dere finner en løsning som er god for din mamma!!! God helg! Masse varme klemmer fra Anita!

Oss.... sa...

Hej Annelie!!
Detta handlar inte alls om din mamma men jag måste i alla fall fråga.....
Jag har startat en Blogg som kommer att handla om vår klassfest... Kan jag länka till dig från den??
Kram kram anki
Ps Jag håller tummarna för dig och Mamma, vad som än händer!!

Oss.... sa...

Åh glömde adressen till Bloggen.....
http://but4.blogspot.com/
Kram anki

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att allt är så bra det kan vara med dig. Tänker på dig!
Du har något inne hos mig.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Synnøve. sa...

Hej Annelie.
Blir helt stum av det jag läser.
Förstår inte helt varför de måste sända hem mor till ett tomt hus fullt av nya människor varje dag.
På ett äldreboende är det i stort sett de samma som jobbar varje dag.
Hon behöver trygghet nu.
Vem vet hur mycket hon får med sig av omvärlden. Hur hon tänker och känner.
Att sova är nog hennes sätt att koppla bort verkligheten.
Jag förstår inte hur de tänker i Sverige längre. Alla ska vara hemma. Men alla klarar inte att vara hemma!
Jag förstår din oro. Min mor som är 73 år har MS. Hon klarar sig bra, kör bil och allt sånt. Men vad händer framåt i tiden?
Hon har sin sambo och det är jag innerligt glad för. Hon är inte ensam.

Jag förstår så abslut dina tankar om att det kanske vore bäst om det tog slut. De tankarna är inget du behöver skämmas för. Tror många tänker i dom banorna.
Hon ser så fin ut på bilden.
Låt barnbarnen få den bilden på näthinnan. De har kanske bäst av att komma ihåg farmor/mormor när hon mådde bäst.
Sedan när de blir äldre kan man förklara för dom hur hon mådde sista tiden.
Du förstår vad jag menar hoppas jag.

Vet inte riktigt vad jag ska säga till dig som tröst.
Annat än att jag är här om du behöver någon att ösa ur dig på.
Vi finns här, alla vi som besöker din blogg.
Tänker på dig och barnen nu.
Sänder många goa varma tankar till dig.

Kramar från mig.
Synne.

Annika sa...

Tänk vad livet kan vara orättvist mot en ibland..... men gläd dig åt julen ni hade tillsammans o spara det minnet.... tycker inte alls att du ska känna dig påträngande i hennes hem... har arbetat inom hemvård o det är alltid trevligt när anhöriga kommer på besök.... gör som vanligt o ta hand om det du kan så kan personalen ta hand om vården av din mamma.... det är ju trots allt din mamma... o ditt föräldrahem.... som personal kan det vara bra att få tala med anhöriga o få reda på saker man kan tala med henne om för prata ska man ju trots att det blir dåligt gensvar.... hörseln har vi kvar längst.... att de gammla ska hem är nog lika över hela landet för här är det likadant.... visst kanske det bra men många gånger känns det som att det vore bättre med en plats på ett boende.... men så har vi ju sparkraven o platsbristen...... sverige i ett nötskal..... hoppas det ordnar sig o att du snart kan besöka din mamma igen..... Tänker på dig.. Kram Annika

Helene sa...

Hej kära du!

Det är första gången jag hittade hit och ville bara lämna en liten kram som tröst. Min mamma dog när jag var 12 år i cancer så jag vet hur det är när ens mamma lider. Jag sitter här med tårar i ögonen. Din mamma är få fin!

kram Helene