måndag 19 januari 2009

Vänta inte tills det är för sent

Dagen idag har varit en ganska bra dag. Jag har varit hemma och donat hela dagen. Tagit ting i mitt eget tempo, inte stressat och jag har klarat av att hålla tankarna på mamma lite på avstånd. Mycket tack vare min Ipod, älskar att gå runt här hemma och fixa mens jag hör på musik och drömmer mig bort. Hela nedervåningen har sett ut som ett enda kaos i flera dagar. Dammtussarna har virvlat runt fötterna och tidnings / pappers och magasin högarna har växt och levt sitt eget liv.

I lördags var jag och sambon ut, vi åt en god tre-rätters middag. puh vad mätt jag blev. Startade med en öl mens vi väntade på maten. Vi beställde en flaska vin, men kyparen missförstog och trodde vi skulle ha ett glas var. Detta resulterade i att vi fick två glas pøluss en hel flaska. Härligt tänkte jag, tänkte inte på att jag som regel somnar väldigt gott efter ett par glas vin hemma i soffan.


Efter middagen var vi på stand up show, väldigt roligt. Skrattade så jag fick ont i magen, väldigt välbehövligt kan jag säga. Mens vi satt och såg på showen blev jag serverad ännu en öl, mmmm. Nu var jag verkligen i form, njöt livet och hade det riktigt roligt. När showen var slut hade jag ju ingen lust att springa till tåget för att åka hem på en gång. Jag menar det är ju inte så ofta som jag och sambon är ute på galej! Sagt och gjort, färden gick vidare till en pub. Här intogs mer öl innan vi båda insåg våran begränsning och satt oss på toget hem. Kom väl i säng i 2-tiden, sov som alltid väldigt oroligt när jag fått lite för mycket innombords. När klockan var 9.30 kunde jag inte sova mer. Men gud så seg jag var, kom snart på att det värsta jag vet är att vara bakfull. Har hellre influensa kan jag säga. Dagen segade sig fram, barnen kom hem i 15-tiden. Fick inte gjort någonting, till middag blev det pizza lämnad på dörren...




Så därför känns det väldigt skönt att jag fått gjort en massa idag. Städat och fått undan lite skrot. Försöker verkligen fokusera på min familj och mig själv, att vi ska ha det bra. Men jag kan inte säga att jag lyckas särskilt bra. Ni ska veta att jag verkligen uppskattar era innerliga och ärliga kommentarer. Det är verkligen en stor hjälp för mig. Min bror ringde nu på eftermiddagen, han och frun hade varit in till mamma idag. Men tyvärr så var hon sämre igen, personalen hade inte fått någon kontakt med henne idag. Hon bara sov. Man hade till och med försökt med smärtstimulans, men utan resultat. Hon reagerade inte på det heller. Man vet inte vad det här innebär än. Jag ska ringa in till läkaren i morgon, får se om jag kan få några svar. Om man nu ska se något positivt i det hela så har man i alla fall inga planer på att skicka hem henne i nuvarande tillstånd.

Allt känns lite overkligt, fast verkligheten hinner väl i kapp mig snart. Har ju planerat att åka till Borlänge sista helgen i januari. Fast så som det utvecklas nu kanske det blir före, vi får se. Känner mig avtrubbad och uppriven på samma gång. Tänkte nu att jag ska ta med mig min nya vän - Ipoden - och gå en liten kvällspromenad.


Hoppas att livet leker med er alla och att ni har fina dagar. Hoppas att ni klarar av att uppskatta det / dom ni har runt er. Jag skulle önska att jag uppskattat min mamma mer, att jag hade pratat mer med henne om mitt liv och saker som berör mig. Jag önskar att jag hade ställt fler frågor, varit mer nyfiken. Jag skulle önska att jag visste mer om vad som berörde mamma, vad hon var tacksam för i sitt liv. Nu lär jag aldrig få några svar. Så jag ber er alla, vänta inte tills det är för sent. Tvätten och städningen finns alltid kvar, den kan man ta sig an i morgon. Använd tiden på nära och kära, det är ju det som livet går ut på. Inte att ha ett superstädat hem som är organiserat i minsta detalj.



På återseende, Kram Annelie//

10 kommentarer:

Hagbacken sa...

Å vad fint skrivet, vännen! Jag visade även mamma det förra inlägget (hoppas det var OK) och hon tyckte det var så fint skrivet....

Först vill jag säga att jag är glad för din skull att du kunde koppla av då ni var ut, låter som att ni hade det väldans trevligt, lite för mkt öl blir det ibland (för min del dock för mkt vin då)

Låter hemskt tråkigt ang mamma....naturligtvis hoppas jag att hon blir bättre....jag finns här för dig, har tagit sem så att vi kan göra ngt på fre kväll om du kommer som planerat..annars tar vi det som det blir....

Ta hand om dig nu och gör det som känns bäst för dig själv!

Bamsekramar!//Linda

Vida sa...

Du avslutar så klokt. Det är viktigast av allt och jag försöker att påminna mig om det och vara där.

Sen blev jag SÅ glad över att du varit ut på Galej och skrattat så att du fick ont i magen. Vad du behövde det... och att du fick koppla av. Välgörande.

Ja, de kan ju inte skicka hem din mamma men det är synd att det är av den orsaken.. jag önskar så att hon inte skulle vara så dålig.

Kramar från Liv

Anonym sa...

Åhh, vad du är klok! Jag vet att jag verkligen borde bry mig mer om människorna runt mig, än att bara dammsuga osv hela dagarna, men på nåt vis så inbillar jag mig att jag ska kunna hinna med både och...vet inte om jag lyckats så bra hittills?! Man tar verkligen allt förgivet, tills den dag då allt rasar. Tycker än en gång att du kämpar på bra, och jag är övertygad om att du gör ett bra jobb, både som mamma och sambo. Ingen begär mer av dig nu, du är perfekt som du är. Kom i håg det!! Skönt att höra att ni fick partaja lite, du och guben, det kan verkligen behövas lite galej ibland. Skönt att du kunde njuta av det!
Tänker på dig och lilla mamma!
Kram Madde

Hagbacken sa...

Från mig till dig inne hos mig....

Vända blad sa...

Så klokt skrivet, städningen kan vänta men inte det andra...
Förstår att det måste vara oerhört jobbigt och smärtsamt med din mamma!
Skickar dig en kram =)
/Maria

Annika sa...

Vad underbart ni hade det du o guben.... härligt att få skratta lite väl.... o god mat o god dricka är inte fel det heller.... på tal om att hinna tala ut..... det tror jag int enån hinner....man är aldrig förberedd på att tiden snart tar slut.... kanske finns det en mening med detta... att man tar med sig det innersta..... gömmer det..... jag grämde mig länge att jag inte var mer intresserad när mina gamlingar ville berätta om deras ungdom o andra minnen.... var lite för ung.... men nu kan man inte göra nåt åt det så kanske var det mening att de skulle ta detta med sig..... Kram Annika

Hagbacken sa...

Tänker på dig, finns här för dig....

Anonym sa...

Tänker på dig och de dina... Glöm inte bort dig själv nu!
Massor med kramar / Madde

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt att du kunde få ha det så skönt och kul när ni var ute. Man behöver få tänka på annat också. Det är ju alltid det där att man inte tänker på hur det blir dagen eftr när man har kul och dricker gott. Slapp ju det i söndags eftersom jag fick vara chaufför, *s*. Du skriver så fint om att uppskatta varandra. Tror i allmänhet att vi är för dåliga på det.

Ha det bra och sköt om dig!
Kramar Ullis

Från A till O med Jenny sa...

Hejsan hoppsan
Förtår precis vad du menar med att man ska uppskatta sina föräldrar medan man kan. Känner ibland att jag inte sa till mamma tillräckligt många gånger vad hon betydde för mig. Även nu när hon inte finns här tänker jag ofta på hur hon tänkte och hur hon skulle gjort, trots att hon inte finns här. Jag vet också att mamma visste hur mycket vi älskade henne när hon dog och att hon dog lycklig trots att hon dog alldeles för tidigt (min mamma dog av en hjärtinfarkt för 3.5 år sedan och hon var bara 47 år)

Ha det bra

Kram