fredag 5 september 2008

Ännu en vecka har gått...

Ja, så var ännu en vecka förbi. Jag har nu jobbat 6 veckor sen semestern. Helt ofattbart. Hösten börjar att ta ett fast tag om omgivningarna. I morse var det 6 grader när jag åkte till jobbet. Gråa moln låg tugnt över träden, och regnet kom i "bøtter og spann" - som man säger här i Norge. Det är som engelskans "cats and dogs", har ju helt glömt vad man säger på svenska. Hjälp. Linda kommenterade ju hur min svenska utarmats, norskan skiner igenom. Jag har ju trots allt bott här i 14 1/2 år nu. Jag pratar och skriver flytande norska. Människor jag möter anar inte att jag är svensk. När jag berättar tror dom att jag är uppväxt här, men det stämmer ju inte heller.


Jag tycker att det är lite obehagligt att mitt modersmål tunnas ut, jag vill ju hålla kvar svenskan. Vi pratar ju svenska hemma, det är helt onaturligt för mig att prata norska med mina barn. Äldsta sonen på 8 gör som jag, han ställer om sig efter omgivningarna. När han har kompisar på besök pratar han norska med dom, pratar han med oss så går det på svenska. Men jag hör att han har mycket av det norska, sjungande tonfallet. Det där är lite lustigt, vi svenskar tycker att norrmän "sjunger" när dom pratar. Det samma tycker dom om oss. Har ännu till godo att möta en norrman som inte sagt att han / hon tycker att svenskan är så vacker. Förstår inte helt vad dom menar, i alla fall inte när jag hör bräkigt, brett Borlängemål på TV. Det låter inte vidare sjungande, för att säga det mildt. Men det är ju så man / vi pratar som är från Borlänge, jag gör det ju själv ibland. Menar absolut inte att stöta någon, jag är stollt över att vara från Borlänge. Det finns så många vackra platser och underbara människor där.


Snyft, snyft, nu fick jag riktigt mycket hemlängtan. Men det ser ut som att jag ska kunna ta mig hemöver om inte så länge. Måste bara få ett par detaljer att falla på plats på jobbet först. Då ska jag faktiskt åka till mamma alldeles själv. Kan inte komma ihåg när jag gjorde det sist. Men det blir inte bara ett roligt besök, har en del jobbiga tråkigheter att ta itu med. Det känns inte så bra men det måste bara göras. Det är bara att bita i det sura äpplet....

Nu ska jag krypa upp i soffan med mina barn och ha en riktig myskväll. Jag och sonen ska se på den norska upplagan av Melodifestivalen junior. Han är en stor fan av sånt. Så vi har inhandlat lite fredagsmys, som lillasyster som snart ska sova har fått tjuvstartat på. Hon måste få lite hon också. Ha en riktigt trevlig fredagskväll!

På återseende, Annelie:)

10 kommentarer:

Hagbacken sa...

ÅÅ jag var först! Kom ihåg nu att det inte var illa menat! Och det var inte meningen heller att göra så du får hemlängtan!

Men jag känner ju dig, och det är klart att det märks att du bott i Norge i 14 år....

Tycker det är fantastiskt att läsa hur dina barn bara ställer om så där...*log stort*

Hoppas ni får en ljuvlig kväll framför TV:n..det är mysigt då de minsta lägger sig och man får rå om det största i lugn och ro...för dagtid är de ju de minsta som alltid tar för sig mest..(iaf HÄR)

Trevlig helg på dig//Kram Linda

Anonym sa...

God kväll!
Jag tycker att du är otrolig som lärde dig norska flytande så snabbt! Jag minns hur chockad jag blev första gången jag hörde dig prata det, och då hade du inte bott där länge. Och det är väldigt duktigt av barnen att kunna byta språk så. Dessutom så är ju norskan ett vackert språk , men lika där som här- det finns skillnader i dialekten!
Fredagsmys är härligt! Här har helgens kalas just börjat och min mage är full av mer än bara lite fredagsmys, tyvärr! Börjar se gravid ut, usch- dags att ta tag i saker igen. Tråkigt!
Önskar dig och de dina en riktigt skön helg! Vi hörs, kram Madde!

Viola sa...

HEJSAN ANNELIE, VAD HÄRLIGT DU SKRIVER OM DITT LIV I NORGE OCH OM HUR DU FLEXAR MELLAN OLIKA SPRÅK. HOPPAS NI HAR HAFT DEN DÄR RIKTIGA MYSKVÄLLEN, HA NU EN RIKTIGT SKÖN HELG OCH SÅ HÖRS VI SOM VANLIGT, KRAM VIOLAN

Mitt hvite hus sa...

Artig å høre hvordan du forteller om språkene som veksler. Jeg syns personlig svensk er helt nydelig. dere har så amnge fine ord om masse. Ja dere synger dere også når dere snakker=)

Kos deg så masse nå vennenO=)
Klem

Vida sa...

Hej Annelie,
Ja, det är inte så konstigt att din svenska blir påverkad efter snart 15 år i ett annat land. Dessutom ligger ju norskan så nära svenskan. Förstår att det blir så. Barn är imponerande när det gäller att kunna hoppa mellan olika språk.

Och du.. jag förstår PRECIS vad du menar när du tänker på Borlängemål, he,he.

Hoppas du får komma hem en sväng till Dalarna och att du hade en supermysig myskväll.

Kramar från Liv

Synnøve. sa...

Hej där.
Kul med flera som jag hehe. Jag är halvnorsk då min mor kommer från Ålesund. Vi bodde där upp i sju år innan vi flyttade hit ner till Kongsvinger.
Jag kikar in hit till dig igen.
HUr gick det på junior melodigrandprix?
Ha nu en god natt.
Kram Synne.

Anonym sa...

Hej!

Ja, visst går tiden fort... Skulle vilja hinna med dubbelt så mycket oftast... Borlängemål är ju kanske inte den vackraste dialekten men charmig på sitt sätt ;) Roligast med små barn som pratar jättebrett, det blir lite paradoxalt över det hela!
Hmm, vet inte om jag ska erkänna detta - men men, okejrå - jag förstår danska bättre än norska av någon konstig anledning, kanske har med att göra att jag bott i Skåne & var över t Cph så fort jag fick chansen! Så behåll svenskan ett tag till, ifall vi skulle träffas i framtiden ha ha ;)
Hoppas du haft en riktigt bra helg!
Vi har varit på Bondens dagar idag m traktorer mm som barnen får prova, plus hästar & getter mm,gissa om det var poppis?!
Kram

Synnøve. sa...

HEj igen. Det var första gågen jag var med på fototriss. Det var inte så svårt som jag trodde.
Man ska ha den bilden det står fototriss på överst. Så tre bilder av temat. Med text.
Så går du in på fototriss sidan.
Där tar du URL adressen och länkar som jag gjort där det står Fototriss trekantig.
Men så kommer det en grej jag inte helt kan förklara men jag provar.
På din lista du har som heter bloggarkiv, klickar du på det där det står fototriss trekantigt.
Då får du upp en adress där man skriver in sidan man vill till.
Hoppas du hänger med....
Då får du upp fototrissidan igen.
Där har du en rad med namn. Under där ska du skriva in ditt namn och din bloggadress. Då kommer ditt namn upp på listan ovan i blått.
Tror det blev rätt.
Annars får du höra av dig på mail. Min står på bloggen.
Kramen Synne :D

Living by Milla sa...

Tack för titten och för dina goa ord!
Vad härligt att norrmännen tror att du är infödd.;)
Jag har faktiskt norskt påbrå, min älskade mormor var född där och likaså min mamma.

Må så gott!
kram Camilla

Hagbacken sa...

Klart jag vill träffas då, du måste ju få se Milton också...lör, sön har vu nog fullt upp med att lära känna honom...gärna mån! Hör av dig!//Kram Linda