torsdag 25 september 2008

En stressad skogspromenad

Igår hade jag en lugn och skön dag. Jag slöade på soffan, tittade på TV och tog livet med ro. Det var riktigt skönt och jag stressade faktiskt ingenting. Idag började dagen lite annorlunda. Jag körde barnen till skola och dagis, planerade så att jag skulle ta en lång, skön skogspromenad. Men först tog jag kontakt med min läkare, jag fick en akuttid klockan 10. Det kändes bra, men jag hade ju planerat en skogspromenad efter att jag lämnat barnen. Klockan var 8.55 när jag åkte från dagis, det tar 20-25 minuter att köra till läkarkontoret. Jag skyndade mig då att åka till stället jag tänkte promenera från, parkerade bilen kl 09.00. Såg på klockan och tänkte att jag går 15 min inn i skogen, så vänder jag och går samma väg tillbaka. Då hinner jag både min promenad och läkarbesöket.

Så tänkt, så gjort. Jag stressade mig igenom min promenad, tittade på klockan flera gånger för att hålla koll på tiden. Väl tillbaka i bilen på väg till doktorn satt jag där med hög puls, hjärtklappning och kallsvettade. Vad i all världen var det jag höll på med? Varför tänkte jag inte på att jag kunde ta min promenad i lugn och ro efter läkarbesöket? Spiralen fortsätter att snurra helt av sig själv, jag kan inte bara stänga av.

Mitt besök hos läkaren gick ganska bra, han sjukskrev mig 100 % til 5/10. Så får vi se om jag klarar av att landa tills dess. Vi avtalade att jag skulle ringa honom måndag 6 för att se hur det går. För övrigt så hade han inte så mycket att komma med. Känner just nu att jag måste komma ner på jorden igen, så får vi se vad jag behöver utöver det. Jag har legat en hel del på soffan idag också, men tankarna spinner rundt på högvarv. Tar mig själv i hur jag ligger och planerar en massa grejor jag ska få gjort här hemma mens jag är sjukskriven. Måste ju skynda mig mens jag har tid, så plötsligt är jag på väg att sätta igång med något. Men jag har än så länge klarat av att bromsa mig själv, kommit mig ner i soffan igen. Men det är INTE lätt.

Nu ska jag i alla fall ta mig en dusch, så ska jag gå en liten promenad bort till köpcentret och unna mig själv en bit mat på mitt favvocafè i den här lilla hålan. Sen ska jag i sakta mak gå och hämta dottern på dagis. Sonen är med en kompis hem, något han gör varje torsdag. Skrev ju förut om vårat dilemma med fritids. Vi har löst det så att han har med sig en kompis hem varje onsdag, så är han med kompisen hem varje torsdag. På så vis har vi kunnat redusera fritids till 3 dagar i veckan, det känns riktigt bra.

I morgon bär det av till Göteborg och det ska bli riktigt skönt. Jag rapporterar på tisdag. Ha nu en riktigt strålande helg allihopa. Det ska jag försöka ha....








Kram, på återseende, Annelie:)

7 kommentarer:

Vida sa...

Läser inlägget och känner igen mig. Stressen och beteendet sitter kvar i kropp och knopp även om man försöker bryta det. Jag tycker att det är jättebra att du lyckades med att krypa tillbaka ner i soffan... det är ett steg i rätt riktning.

Hoppas ni får en härlig helg i Göteborg.

Kramar

Hagbacken sa...

Med risk för att låta som en mamma nu, men vad duktigt gjort av dig...då du träffar läkaren igen så står du på dig...tror inte du blir bra så snabbt tyvärr..

Ha en jätteskön mini-sem nu och fortsätt försök koppla av!

Bamsekram//Linda

Anonym sa...

God kväll!

Tänk hur man funkar som människa som vant rusar vidare fast man vet hur det troligtvis slutar... VÄLDIGT klokt att du åtminstone la dig i soffan igen istället för att fixa en masssa saker, även om du före det tyvärr stressat igenom en promenad...! Se nu till att du i lugn och ro tar en riktigt skön promenad en annan dag i stället. Stanna upp och bara titta och njut av löven i trädet eller myrorna på marken. Sånt som man aldrig tar sig tid till annars!
Skönt att höra att det löste sig bra med fritids. Hoppas L är nöjd också.
Hoppas nu att ni får en skön och härlig minisemester. Se till att J-Å skämmer bort dig ordentligt så att du får välförtjänt vila! Ha det så jättegott, så hörs vi.

Många kramar Madde

Synnøve. sa...

Godmorgon.
Hoppas du ligger på soffan och njuter nu. Eller ännu hellre tar dig en promenad UTAN klockan...
Spiralen kommer nog snurra uppåt ett tag tills till du lärt dig man inte behöver stressa.
Skönt att läkaren förstog dig. Men som någon så klokt skrev i en kommentar att det är nog för kort tid för att du ska bli bra.
Dett kommer ta tid min goaste Annelie.
Ta dig en skön promenad varje dag. Utan barnen.
Spelar ingen roll om det regnar eller snöar. Ut och gå, rensa hjärnan. Ta med en fikatermos.Finn din egen plats där du kan sitta och finna ro i själen. Då följer resten med.
Försök nu att inte stressa i Göteborg. Inte lätt att låta bli. Skulle tro att det löser sig på bästa vis för din kära mor till slut.
Håller tummarna för att det ordnar sig.En stor kram från mig här.
Synne.

Hagbacken sa...

En kram till dig från mig...sitter i stugan, tänkte på dig. Hoppas ni har det bra!

Kram Linda

Viola sa...

Hej Annelie, vad bra att du blev sjukskriven, hoppas detta kan få dig att varva ner lite, vet själv hur det är när man går på högvarv, då får jag alltid problem med sömnen, var skönt att det löste sig med sonen, ha det nu bra i helgen och var rädd om dig, kramar VIOLAN

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ta hand om dig!

Kram Annica