fredag 19 september 2008

Egoistisk eller inte?

Idag blir det ett helstressat inlägg, blir inga bilder heller för det har jag inte tid till. Jag går på högvarv och har så gjort sedan helgen hos mamma. Jag knäcker väl ihop snart, men jag kan inte stoppa nu. Har hundra ting att ta itu med och jag har känt mig lite knasig i magen hela dagen. Det går magsjuka bland barnen på jobbet så nu gäller det att få gjort så mycket som möjligt innan man ligger däckad på badrumsgolvet.

Såna här gånger saknar jag det att ha släkt och speciellt en mamma i närheten som kunde avlasta mig lite. Känner att jag ibland blir arg på mamma som är sjuk, arg för att hon inte finns här för mig när jag behöver henne. Arg för att jag inte kan komma ihåg sist hon frågade mig hur jag har det, hur mitt liv är. Arg och ledsen över att hon inte kommer ihåg mina barns födelsedagar, besviken över att hon inte kommer med några initiativ till att markera dessa händelser när vi är där. Det är väl så många känner det som är i samma sits som jag. Paralellt med att dom här känslorna bubblar upp så dämpas dom omedelbart av dåligt samvete. Hur kan jag tänka så om min mamma, det är ju inte hon som har valt att bli sjuk. Det är ju hon som har fått sitt liv förstört av denna grymma sjukdom. Men jag kan inte låta bli att känna en stor, stor saknad och sorg över allt jag går miste om. Är jag hemsk och egoistisk? Har aldrig uttryckt dom här känslorna för någon, inte ens min sambo. Känner mig som en hemsk dotter som tänker på mig själv.

Mitt besök hos mamma slutade inte med något konkret. Det jag återvände hem med var en större oro och samtidigt en visshet om att det här går inte så länge till. Jag och min bror vill att mamma hamnar på ett ställe som kan ge mer hjälp och trygghet, först och främst för mammas skull. Men också till stor del för vår egen, när jag skriver det kommer det dåliga samvetet igen. Ska mamma tvingas flytta för att vi ska få det lättare? Men det är ju som min väninna Madde kommenterat, vi måste ju tänka på våra familjer. Vi kan ju inte riskera att våra barn blir sittande utan en av sina föräldrar på grund av att vi sliter oss ut med mamma och hennes hus och trädgård. Jag vet ju innerst inne att det är så, men ändå så kommer alla dessa känslor och övervälder mig ibland.

Jag har varit i kontakt med kommunen för att höra vilka boalternativ som finns. Det är ju inte så mycket att ropa hurra över, men det var ju ingen överraskning. Jag berättde hur jag upplever situationen med mamma, och det jag fick till svar var typ "Ja, men hon klarar fortfarande av att larma när hon behöver hjälp?". Jag vet inte vad jag ska tänka och tro när jag blir mött med en sån kommentar. Har verkligen inte livet mer att erbjuda för en sjuk människa. Så länge man klarar av att trycka på en knapp så får man vara nöjd med det man har?
Jag har bestämt mig för att avvänta tills jag varit med mamma till läkaren på sjukhuset den 3 oktober. Ja, mina påtryckningar har fört fram och det ganska fort. Så det finns ju hopp i alla fall.

Jag får försöka ta en sak i taget, men det känns inte alls bra att mamma är alldeles själv hemma. Att hon inte tar sig upp ur sängen själv, hon krampar på nätterna mm. Jag hittar inte helt någon sinnesro när jag vet hur hon har det. Själv säger hon att allt går bra när man frågar henne. Flytta vill hon inte! Så jag får kämpa på en stund till, får se vad läkaren tycker och tänker.

Nu väntar min låååånga "att göra lista", så det är väl bara att sätta igång. Det är otroligt att fyra dagar utan mor i huset kan sätta sådana spår....

Ha en trevlig fredag!

På återseende, Annelie:)

7 kommentarer:

Vida sa...

Underbara Annelie!

Först och främst så MÅSTE du ta dig tid att andas och landa. Jag brukar inte tala om för folk vad jag tycker att de ska göra men jag gör det nu. För jag känner igen signalerna så väl och det är en farlig väg att gå. Ta dem på allvar. Menar inte att skrämmas men jag vet hur dåligt man kan må om man inte lyssnar. Tror att du sagt att du har en terapeut, hoppas det är en bra terapeut för du behöver en ventil så du inte kokar över... Du MÅSTE tänka på dig själv nu! Det är helt enkelt livsviktigt..

Klart du får vara arg, ledsen, förbannad, sur, bitter och alltihop UTAN att vara egoistisk! Du måste få SÖRJA allt det som händer och vara besviken över att det inte är som det borde. Det är inget svek mot din mamma utan en helt normal reaktion. Försök att släppa det dåliga samvetet. Du är bara människa.

KRAMAR!!!!

Liv

Synnøve. sa...

Allt jag skulle säga sa Liv så bra.
Jag håller med henne på allt hon skrivit.
Försök sätta dig ner och andas.
Vi kan inte hjälpa dig fysiskt, men vi finns här som bollplank när du än behöver oss.
Kram på dig nu Annelie.
Synne.

Hagbacken sa...

Anneilie, tillåt dig att vara arg, skitarg...gå ut i skogen och skrik av dig din ilska. Slå sönder en tallrik som du kan klara dig utan (då inte barnen ser...du MÅSTE tillåta dig själv att få ur dig dina aggressioner! DU FÅR vara arg, du har all anledning till att vara arg...du är inte arg på mamma!

Du är arg för att just hon drabbats av denna h-vetiska sjukdom! Och det FÅR du vara!

Man måste tillåta sig att vara arg emellanåt...guud vad jag tjatar?! Kanske är för att jag är lite bakis idag..var t Micke O Kajsa igår och det blev lite vääl mkt vin...;(

Du SKA inte ha dåligt samvete, och du MÅSTE tänka på dig själv och din familj! Din mamma kommer visst bli besviken om hon måste flytta, men hon kommer att inse då allt fått landa sen att hennes liv kommer bli mycket bättre! Jag lovar dig det, men det är svårt för henne att inse nu...hon behöver verkligen ngt uppåthöjande (som jag sa)..tycker du ska propsa på det hos läkaren!

Du är såå duktig Anneilie, vet inte alls om jag klarat det lika bra som du..jag med mitt psyke skulle nog ha däckat för längesedan...men det är klarta att du ska tänka på dig J-Å, L och M nu i första hand...eran framtid, barnens framtid. De har ju fortfarande en framtid som ska bli bra, och för det krävs att du måste kunna släppa allt ansvar och skuldkänslor..mamma får det bra på ett annat boende...och NI kommer må mycket bättre!

Sen ber jag om ursäkt, jag tänkte inte på att skriva med dig i mitt inlägg...SJÄLVKLART ÄR DU EN AV DE PERSONER JAG VERKLIGEN LITAR PÅ...Det tror jag nämnt förut (hoppas jag)..men det var dumt att jag ej tog med det nu...var så inne på andra personer just då...

Jag VET att du inte säger ngt till någon, det har jag ALLTID vetat...och det är en av många anledningar till att jag tycker om dig så fruktansvärt mycket!

Hoppas du inte jobbar ihjäl dig i helgen nu, nu måste jag sätta fart-svärföräldrarna är på väg hit!

Superkramar//Linda

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej Annelie!

Vad det måste vara jobbigt att tampas med alla de känslorna!! Livet är tametusan inte lätt sak!!
Jag kan inte annat än hålla med föregående kommentarer, du måste tänka på dig själv!

Jag har av eget fritt val stängt min mamma ute från mitt liv. Det kan inte på något sätt jämföras med hur du har det med din mamma men känslorna för min mamma var desamma. Jag var så fruktansvärt arg, så ledsen och så besviken och de känslorna tärde enormt på mig. Först för ett år sedan, när jag äntligen tillät mig själv att VARA arg och ledsen så blev livet bättre.

Sköt om dig!
Varm kram
Annica

Viola sa...

Hej Annelie, föstår att du brottas med olika känslor och det måste vara väldigt frustrerande, men du måste tänka på dig och din familj i första hand, dina barn tjänar inte på att ha en mamma som blir helt knäckt. DU måste veta om att din mamma får det så bra som möjligt den tid hon har kvar och att hon så klart får det drägligt. Jag känner verkligen med dig, snälla ha inte dåligt samvete, men även i vår familjn har vi haft det kämpigt vissa perioder med väldigt sjuka närstående så jag vet dittt dilemma, en stor kram från mig , hoppas den känns, violan

Anonym sa...

Godkväll tjejen!
Har visst inte sett någon dator sedan i fredags, och det var inte likt mig...
Åhh, vad jag önskar att jag kunde hjälpa dig på något vis, att jag kunde ta lite av din börda och hjälpa dig bära på allt det tunga!! Tyvärr funkar ju livet inte så, utan var och en liten stackar människa ska tydligen plågas alldeles själv med sina tyngder, vad det än må vara. Usch! Hoppas bara att du inte glömmer bort dig själv i allt detta nu, utan att du trots allt ger dig tid till att vara bara du! Inte dotter, inte mamma, inte sambo- utan bara DU! Det behöver du, och det är du värd!! Jag förstår att du är arg, besviken, frustrerad och alla dessa ord med samma innebörd, t.o.m. HATAR allt vad denna sjukdom fört med sig. Ditt liv har ju blivit berövat mycket pga sjukdomen så du får hata den! Men därmed inte sagt att dina barn ska behöva se sin mamma gå runt med en massa hat i sig, utan det kan vara skönt att bara veta att man får hata en sån här sak! Jag och alla andra förstår ju så väl hur mycket du älskar din mamma, och att det är därför du känner så här. Du ska ALDRIG behöva känna dåligt samvete för dina tankar, du behöver tankarna- och de är OK!!
Ha det nu så jättegott ( så gott det går i alla fall...)
Hoppas vi kan ses snart, men jag förstår om du har fullt upp. Kämpa på, du är såå duktig men kom ihåg- vila och var bara DU också...!
Godnatt kramar Madde!

Annika sa...

Hej! vill bara skriva lite o tala om att jag tycker att du är en alldeles underbar dotter som tänker på din mors bästa.... men du måste tänka på dig själv också.... samvetet ska du glömma för du gör så bra du kan... att vara arg tär på en så det bästa är att inse situationen o göra det bästa av den... har själv varit arg många gånger men märkt att det bara är mig själv jag straffar....
Samvetet gnager som en bäver men jag har en underbar sambo som stöttar mig.... jag tycker du ska diskutera med doktorn om att ställa sig på kö till ett boende.... kan ju ta lite tid... o inte bry dig om kommentarerna om att hon fortfarande larmar.... kan ju snabbt försvinna den funktionen... har sett tanter i mitt jobb som tappat den över en natt... o då blir hon ju verkligen illa ute... hoppas att det kommer att gå bra den 3 o du ska veta att jag tänker på dig... Kram Annika