tisdag 2 september 2008

Hyllan är klar!

Det att visa sina skräckexempel och sina stora frustrations moment i hemmet var en bra idè. Motivationen blev stor och hyllan är målad, omorganiserad och allt rot och skrot är borttaget. Böckerna har jag sorterat efter färg på pärmen, tyckte att det blev riktigt bra. Här är både en före bild, för er som missat den, och en efter bild.


Dörrposten, eller vad det heter, ska också få lite färg snart. Det är en sådan där ofärdig detalj som man själv ser sig blind på efter ett tag. När jag fick se den på kortet av hyllan såg jag hur hemskt det såg ut. Den har stått spacklad i väntan på slipning i snart 5 år! På tiden att det blir gjort. Har slipat så slipdammet låg tjockt runt mig. Guben tycker dock att det ska ett till lager med spackel på innan det kan målas, får väl lyssna på det för det är väl han som vet mest om sånt.


Har också fått upp en hylla över det ena köksfönstret. Det är egentligen en gammal "mormorshylla", tror jag det heter. Den var från början antikbetsad, men är nu vit. Här fick jag plats för mina gamla koppargrejor.


Så till något helt annat. Har ett litet dilemma som jag tänkte höra om det var någon som hade några synspunkter på. Det är så här att våran son på 8 år går på fritods efter skolan. Vi har från hösten nu anmält honom dit 4 dagar iveckan. Jag slutar alltid tidigt på onsdagar så då går han hem direkt efter skolan. Nu visar det sig att han flera gånger i veckan får erbjudande om att vara med andra hem, ofta direkt efter skolan. Vilket gör att han då inte går på fritids. Det är stort sett den samma kompisen som frågar. Hans mamma jobbar på skolan och slutar kl. 13 varje dag. Det här är jag väldigt glad för. Jag är inte så väldigt nöjd med hur fritids är organiserat och det är inte en form som egentligen passar för L. Det är alldeles för mycket fri flyt, dåliga lokaler och otroligt högt ljudnivå. Han är ofta väldigt sliten och otillpass när han varit mycket och långa dagar på fritids. Så jag är själaglad för att han ibland slipper och för att det finns någon som vill ta honom med sig hem. Den här mamman ifråga är för övrigt en person som jag gillar och som jag litar på till 100%.





Vad är då problemet undrar ni? Jo, min sambo blir jätteirriterad över att L inte varit på fritids, det är ju trots allt en tjänst som vi betalar för, oavsett om han är där eller inte. Till saken hör då att en full fritidsplats, 5 dagar / vecka, kostar 2300 nok! 4 dagar betalar vi 1700 för. Jag kan på ett sätt förstå honom, men samtidigt så har ju L det mycket bättre hos kompisen. Det är ju det viktigaste tycker jag. Jag har nu kommit överens med kompisens mamma om att han kan vara med L hem på onsdagar, så är L med honom hem på torsdagar. Vi kan då skära ner till 3 dagar med fritids per vecka. Men då tycker ju sambon att han SKA vara där 3 dagar. Vad gör man, är det jag som tänker helt galet? Vi kan ju inte säga upp platsen helt bara för att han är med kompisar hem titt som tätt. Vi jobbar ju fortfarande som vi gör och han får inte lov att vara ensam hemma än. Hur ska jag få sambon att tänka om så att vi kan slippa den här konflikten, den skapar mycket oro och spänningar mellan oss.

Hoppas att jag inte svamlat för mycket och att ni förstår vad jag menar.






Ha en fin tisdagskväll i höstens tecken!
Kram, Annelie:)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Godkväll!
Så jättefint det blev i hyllan! Usch, det finns verkligen mycket som jag borde ta tag i här hemma också. Men nu har jag fullt upp med att måla hus!
Jag förstår dig mycket väl ang. fritids! Vi hade samma dilemma här förut. Vi har betalat fritids i onödan i stort sett två års tid (men summan är ju då betydligt lägre här också...).Våran M gick också alltid hem med kompisar i stället, alternativt in på mormors kontor som var i lokalen bredvid fritids. Vi insåg ju dock att vi ändå inte kunde säga upp platsen, för vi var ju aldrig garderade att hon kunde följa någon, eller att mormor fanns på plats. Jag kände att fritids var en trygghet jag valde att betala för, och hon hade ju sällskap (och oftast mellanmål) oavsett om hon gick med en kompis eller till fritids. Så de pengarna var värda det! Ni har ju dock en annat system i Norge, och jag förstår hans oro för pengarna. Men han skulle behöva förstå att L har omsorg (vuxen hemma och mellanmål) vare sig han är på fritids eller hos kompis, och det kan det vara värt att betala för! Man får försöka tänka bort vart pengarna hamnar, och bara se vad man får för pengarna i stället... Han ska vara tacksam att ni har en så snäll kvinna i bekantskapskretsen som vill ordna det så här! Godnatt, och lycka till!
Kramar Madde

Vida sa...

Jättefint blev det ju med hyllan. Bra idé att ordna böckerna efter färg.

Jag tycker som Madde så det är ju ingen idé att jag upprepar det.. hoppas ni löser det så att både du och din sambo känner er nöjda.

Ha det så gott!

Kram från Liv som är i Dalarna i några dagar

Viola sa...

Hejsan, vilken förvandling med hyllan, läste omj ditt dilemme, håller med de tidigare inläggen, hoppas ni löset det och blir överens, kramar från en regnig stad på ostkusten, kramar Violan

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ojdå...nu blev jag en sådan som följer med strömmen...för jag håller med i ovanstående kommentarer.

Att din son är åtta innebär ju, precis som du skriver, att han är för ung för att vara hemma ensam. Men visst är det trist att behöva betala för sådant man inte utnyttjar och vad trist att det ställer till med osämja i familjen!

Måste ju skriva några ord om din hylla oxå. Vilken skillnad det blev! Det blev ett lugn i hyllan av att den blev ommålad men oxå av att du "möblerade om" i den! Superfint:)

Kramkram
Annica

Anonym sa...

Hallå vännen!

Visst känns det skönt att få rensa och ställa iordning!
Hmm, det var ju inte helt gratis det där med fritids, men samtidigt kan man ju inte trolla... Man måste ju ibland använda sig av de lösnigar som existerar även om man egentligen skulle vilja något annat. Det var väl en jättebra lösning som ni hade kommit överrens m vänninan om, det kanske går att utveckla och istället f att betala dyra pengar f fritids kanske det går att ordna att så att L kan vara där fyra dgr ist med lite "lönebidrag", matpengar el dyl så att säga. Det är ju inte bara och det krävs ju mer av hennes tid mm, men det kanske skulle kunna funka? Bara ett litet förslag ;)
Det verkar ju vara bättre att vara i en lugnare hemmamiljö än på fritids m hög ljudnivå mm efter skolan, då de redan är trötta.
Hoppas det löser sig!
Kramar!

Hagbacken sa...

Hej kompis! Vad fint det blev med bokhyllan och hyllan ovan fönstret! kan inte låta bli att le då din svensk-norska visar sig allt oftare..;) Inget illa menat, bara charmigt...

Då till ditt problem..som sagt förstår att ni har större barnomsorgskostnader i Norge...vi har betalat i onödan länge för både E och M..men samtidigt är det skönt att ha den tryggheten kvar. För tänk om kompisens mamma blir sjuk etc, inte kan ta hem L som lovat. är det svårt då att åter få tillbaka fritidsplats?

Hur som helst, så tycker nog jag ändå att ni inte ska säga upp platsen än, även om det kostar..men förstår naturligtvis J-Å :s syn på det hela också...

Men kan ni klara er med den utgiften fast han inte är där som planerat, så är det bra (MIN åsikt)...men, svårt...

Fast en sak vet jag ju säker! och det är att få vara hemma hos en kompis i lugn och ro ist för på fritids verkligen är ett stoor tillgång!

Hoppas ni finner en bra lösning...ledsen om jag inte kunde komma med bättre svar...

Lycka till//Kram Linda