onsdag 24 september 2008

Så kom väggen...

Jag var på föräldramöte på sonens handboll lördag morgon. Han har träning varje lördag mellan 9 och 10.15. Vi var den här lördagen innkallade till föräldramöte för att få information om vad som komma skal, vilka visioner och mål tränarna har. Vi fick också utdelat en terminlista, där alla aktiviteter stod upplistade. Jag började läsa och kände hur jag blev yr, fick hjärtklappning och började kallsvetta. Det är träning måndag och lördag, matcher söndagar. Julkupp och mellandagskupp, föräldrar till killar och tjejer födda 2000 har ansvar för att hålla kiosken i idrottshallen öppen varje onsdag och torsdag mellan klockan 17 och 21! Jag kände hur rummet snurrade och jag reste mig och gick ut!

Väl ute i bilen började jag hypervenitlera och hjärtklappningen tilltog. Jag visste inte hur jag skulle ta mig hem. Det var fullständigt kaos i huvudet, jag tänkte bara om och om igen "jag orkar inte mer, jag orkar inte mer". På något vis tog jag mig hem, klarade faktiskt av att uträtta ett par ärenden på vägen hem. Sonen hade blivit med en kompis hem efter träningen så jag behövde inte tänka på honom just då. Väl hemma fortsatte jag i vanligt tempo, skyndade mig att skriva handlelista, var till butiken och handlade. Hem och fixade lunch, så var det dags att åka på fotbollscup. Det var i alla fall säsongens sista fotbollstillställning. Var på cup med bägge barnen från 13.30-17.30. På något vis klarade jag av att tränga undan morgonens upplevelse. Lördagskvällen flöt på som normalt.

Stora delar av söndagen ägnade jag åt att förbereda föräldramötet på jobbet. Det gick över förväntan och jag kom i mål med det. Måndagen kom och jag gick till jobbet, gjorde en halvhjärtad insats, glömde saker och ting hela tiden. Började med ett praktiskt göromål, för att mitt i börja med något annat och så glömma vad jag egentligen höll på med. Hoppas att det inte blir för mycket svammel, försöker bara få ner hur jag upplevde det. Jag stressade hem från jobbet, sambon skulle egentligen hämta barnen, men han ringde och sa att han satt fast i kö då det hänt någon olycka i Oslo. Planen var att jag skulle hem och börja med middagen då jag skulle på föräldramöte på sonens skola lite senare. Nu var jag i stället tvungen att hämta barnen först, vilket gjorde att min tidsplan blev förskjuten 45 min. Kom hem med två griniga, vrålhungriga barn som helst skulle sett att maten redan var klar på bordet i det vi kom innan för dörren.

När middagen väl var färdig kom sambon innan för dörren, jag hoppade i duschen. Stressade så iväg på mötet utan middag. Väl hemma igen var jag yr av hunger men hade ingen som helst matlust. Hade huvudvärk och ont i nacke och axlar. Jag halvsov genom natten, vaknade otaliga gånger av att nacken gjode ont och jag blev inte vän med kudden. Gick upp och kom mig igen till jobbet. Där blev jag mött av en av mina förträffliga kollegor som såg mig i ögonen, tog mig i bägge armarna och frågade "Hur är det egentligen med dig?". Då brast det, tårarna rann över, men ändå försökta jag vifta bort det och skylla på en jobbig natt. Som tur var godtog hon inte det svaret, utan fick chefen till att avsätta tid till ett samtal med mig under dagen. Då kunde jag inte längre stå imot, jag berättade hur jobbigt jag tyckte det var. Att jag inte klarar av att släppa tankarna på mamma. Att jag egentligen tyckte att allt blev mycket värre efter att jag var där och såg hur dålig hon var. Hur ofta jag vaknar på nätterna och undrar hur mamma har det, om hon ligger där och behover hjälp. Jag berättade vilken panik jag fick på handbollsmötet. Hon sa bara "Annelie, det här får du inte lov till längre, nu går du hem och stannar hemma tills du får saker och ting på plats igen". Så blev det, men jag kunde inte släppa ansvaret för föräldramötet vi skulle ha på kvällen. Jag var väl förberedd så jag insisterade på att det skulle hållas som planerat. På kvällen åkte jag tillbaka till jobbet och höll föräldramöte. Det gick strålande, så det känns riktigt skönt att jag klarade av det trots allt annat.

Så nu är jag hemma, har legat på soffan hela dagen och slötittat på tv. Snart kommer sonen inramlande med 2 kompisar och lilltjejen ska hämtas på dagis. Har pratat med chefen och hon har ordnat med vikarie, så allt ser ut att fungera på jobbet. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, vad händer nu? Ska jag ligga på soffan och så? Får ta en dag i taget tror jag. Ser väldigt fram imot helgen, då åker vi till Göteborg på en liten minisemester med barnen. Ska bli riktigt skönt faktiskt. Sen vet jag inte, ska ju till mamma nästa helg, får se hur besöket hos läkaren går.


Hoppas ni orkat med mitt svammel, känns skönt att skriva ner det. Förstår om ni inte orkat läsa allt, men jag vill tacka för era kommentarer och förståelse. Jag har ju fått "varningar" från er och jag har ju egentligen kännt det själv. Men jag har inte klarat av att stoppa spiralen. Tack för att ni bryr er.





Kramisar, på återseende, Annelie:)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Men lilla gumman!!! Om jag kunde skulle jag skynda mig dit och ta hand om dig! Är på väg bort och blir hämtad om en halvtimme och då ska jag ha mat klar att ta med, så jag hinner tyvärr inte med något längre inlägg nu. Jag skriver mer sen, eller så kanske jag kan ringa någon kväll om du orkar. Men nu ligger du snällt still på soffan och BARA tar det lugnt tills du mår bra igen! Vi hörs sen.
Många varma kramar Madde!

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Usch förstår att du mår dåligt och du ska nog göra som chefen säger, ta det lugnt och tänk på dej själv en stund. Nu har jag jobbat i två månader på skolan och jag känner att det är lätt att ta på sig för mycket. Och om man har andra problem utanför jobbet oxå så kan det lätt barka åt skogen. Så var rädd om dej!
Kram Marie

Hagbacken sa...

VÄNNEN! Det var ju tyvärr väntat då! Jag förstår inte att du orkat så länge...bry dig inte i jobbet nu, ligg på soffan eller gör ngt som DU tycker är kul! Du behöver LÅNg tid är jag rädd för, att återhämta dig! Och det ska du inte ha dåligt samvete för!

Kan inte J-Å avlasta dig lite mer tror du m barnens skjutsar t träningar och så el ngn annan förälder? Det låter tråkigt, men nu MÅSTE du ligga ner eller bara VARA och ta det lugnt! vet inte vad jag ska säga, känner så med dig...men tveka ALDRIG...ring mig närhelst på dygnet om du vill och behöver prata!

Detta har gått alldeles för långt, tycker din chef borde sett varningssignalerna tidigare...lova mig nu-inget dåligt samvete för NÅGOT-nu är det ANNELIE i första hand som gäller...iaf tills du kommer hit igen och kan följa mamma t ill läkaren..innan dess kan du inget göra...hon överlever...men nu måste även DU överleva!!!!

Jättebra att du skriver, det brukar lätta lite då....finns här, alltid...önskar så jag kunde skicka en blomma...men du vet ju tyvärr hur det ligger till här....

Tänker på dig, finns här...tveka aldrig på det!

Ta hand om dig nu och hör av dig då du orkar!

KRAMAR LÄNGE OM DIG....//Linda

Hagbacken sa...

Gillar din Mozart förresten (har ju en likadan)..försökte lätta upp lite....

Du, vill tipsa dig till att akut söka läkartid för dig själv, så du ev kan få lite medicin mot din hjärtklappning osv..den kommer garanterat återkomma då det gått så här långt...

Kan vara ett väldigt bra alternativ ett tag för att lättare orka med....

Kram IGEN.....

Hagbacken sa...

Och vägrar du medicin kan det lätta för dig att få remiss till ngn att prata med om allt jobbigt runtomkring dig just nu..inget konstigt i det!

Det behöver alla ibland...bara TIPS!//POK

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej vännen!

Låter som du går igenom en riktigt jobbig period just nu. Jag förstår dig fullständigt, jag har själv befunnit mig i den sitsen för inte alls lång tid sedan. Livet blir liksom för många måsten och man klandrar sig själv för allt som man känner är fel och för sin egen otillräcklighet.

Måste bara säga att du är fantastisk som bryr dig så mycket om din mamma!!!

Men...
Tänk på dig själv nu Annelie! Jag vill att du mår bra!! Och din familj behöver en mamma/fru/dotter som mår bra!

Till sist måste jag bara ge en eloge till din chef som förstår vad du går igenom och stöttar dig! Själv fick jag inte det stödet...

Varmaste kramen
Annica

Anonym sa...

Hej!

Vad tråkigt att höra att du inte mår så bra, men du ska se att det blir bättre även om det känns hopplöst ibland :)
Härligt med en minisemester!! Och bara 6 mil från oss... ;) Fast vi sitter i Falun nu, är här till på söndag. På fredag är det tjejmiddag och champagne som gäller ;) Sköt nu om dig, ta det väääldigt lugnt, njut av det vackra i livet, den vackra hösten & vackra Göteborg nu! Stor kram, ha det nu riktigt gott i helgen! Camilla

Viveka i Bläckhornet sa...

Puh, jag blev alldeles slut bara av att läsa allt du går igenom.Du behöver ro...
Hoppas din läkare inser det och hjälper dig.
Pssst om du orkar , kika in på mitt nästa inlägg i bloggen -jag kommer att lägga ut en text som jag hoppas kan hjälpa dig , ialla fall roa dig:)

Kram Viveka

Vida sa...

Underbara Annelie,

Tack för att du delar med dig och nu vill jag att du VILAR.

Processen kan ju vara olika för olika personer men för mig var det ENBART återhämtning som gällde under en lång period.

Försök att inte ha dåligt samvete och försök få hjälp med avlastning. Kan inte sonen åka med någon annan till träningen och du helt slippa det.

Det tar ett tag innan stressen går ur kroppen så symptom kan kvarstå. Det är helt normalt. Gråt när du behöver, var arg när du behöver och om jag på något sätt kan hjälpa dig så har du min mail och kan kontakta mig där.

Vila nu. Du kan inget annat göra.

Kramar från Liv

Mitt hvite hus sa...

Kjære Annelie=)

Uff for et race du har hatt, det går for en stund men ikke over lang tid. Vær så snill å tenk på deg selv og din egen helse nå. Hvil deg, prøv å få noen til å hjelpe deg til å få over sikt over dagen , hvor kan du få hjelp til avlastning? hvem kan hjelpe deg nå. Husk på kjære vennen du er bare et menneske du også. Kan ikke klare alt alene.
Tenker på deg og vil gjerne hjelpe deg hvis det er noe jeg kunne ha gjort.
En varm klem Kerstin

Synnøve. sa...

Snälla goa Anneli.
Jag har väntat på att du skulle möta väggen. Det kom fortare än jag anat.
Nu måste du ta hand om dig själv en stund. Du är nr 1 på listan.Kom ihåg det.
Jag tycker din arbetskamrat och så chefen gjorde helt rätt.
Skönt att veta att du har folk runt dig där som bryr sig.
Hör gärna av dig om du vill.
Min mail finns på bloggen.
stor kram sänder jag till dig.
Kramen Synne.