lördag 23 augusti 2008

Massor av ideer - ingen energi

Börjar med att stolt visa fram en award jag fått av min väninna Linda. Jag blir så glad när någon uppskattar det jag försöker att göra. Bara det att någon tar sig tid att läsa det jag knotar ner känns som en stor ära. Ska försöka skriva mer om min mamma och hennes sjukdom senare, men det är svårt att sätta ord på det jag känner och upplever. Samtidigt så är det tidkrävande och en smula utmattande att vränga ut sitt inre. I alla fall för mig som är så fruktansvärt dålig på det. Skulle önska att jag var lika utåtvänd och väl artikulerad som Linda. Det är en förnöjelse att titta in hos henne. Hon skriver med en stor dos ärlighet och öppenhet, en fin mix av allvar, humor om vardagens små glädjeämnen och sorger.


Jag fullkomligen sprutar ut ideer på saker och ting som jag vill fixa med här hemma. Inspirationen hittar jag runt omkring på olika bloggar, i inredningstidningar och i butiker. Ett fåtal saker kommer jag på helt av mig själv.

Men vad tar man sig då till när varken tid, ork eller pengarna räcker till? Jag blir så frustrerad och rastlös. Idag kom jag över två favorittidningar som inte alltid är så lätta att få tag i här i Norge. Tror dock att jag hittat ett ställe som alltid har dom inne. Jippi!



Hittade en bild som exakt visar hur jag i mitt lilla huvud har föreställt mig att vårat matrum ska se ut när vi bygger ut det. Problemet är bara att det ligger en hel hög med prosjekt före i kön. Nu vill jag ju bara få det så här underbart fint. Tålamod min vän, tålamod....


Hittade en gammal mjölkkanna i källaren som jag inte visste att vi hadde. Är nu på jakt efter någon fin blomma att ha i den. Har finkammat alla blomsteraffärer i närheten utan att fastna för något. Är det någon som har en ide på vad som skulle passa? Tar gärna emot lite tips. Har placerat kannan på pottskåpet som väntar på att bli målat. På bilden kan man också se husets skräck, en gammal ved / parafin ugn som är fruktansvärt ful, brun och hemsk. Här ska det så småningom komma en vacker, vit öppen spis. Ännu ett prosjekt för framtiden.

En bild på mig när jag var 4-5 år, pappa tog massor av kort på oss och framkallade själv i mörkrummet. Mycket fina svartvita foton. Håller på att samla på mig när jag är hos mamma. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dom än, men man kommer väl på nåt.

Jag har ärvt en gammal symaskin av farfar, den är brun och sliten men ändå dekorativ tycker jag. Går i valets kvalor om den ska målas eller inte, såg att det var någon annan som gjort det. Kommer inte ihåg vilken blogg jag var inne på. Skrivmaskinen är också arvegods från farfar.


Nu är det nog dags att krypa ner i slafen, dottern har feber och hon brukar inte sova så gott då. Så det blir väl att man måste upp och trösta och titta till henne några gånger under natten. Sambon är ute ikväll så det är nog ingen hjälp att få där. Det händer ju inte så ofta så jag klagar inte. Ha en underbar natt.


På återseende, Annelie:)



8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag blir alltid lika glad när jag läser ett nytt inlägg hos dig! Känn ingen press bara för det bara, jag väntar gärna tålmodigt! Du har så fint hemma! Vitt är vackert, men gamla maskiner som symaskin och skrivmaskin är vackra de också i sin originalfärg. Kul att ha fått ärva sådant! Men jag förstår att du givetvis hellre haft farfar kvar i stället...! Köket på bilden var jättefint, men enligt fotona vi fått se så har ju du redan jättefint i köket. Måste som sagt ta mig över landsgränsen någon gång... Hoppas du fått sova gott i natt, och att hon kryar på sig snart. Många kramar Madde!

Mitt hvite hus sa...

Hei:O=)
Jeg blir også veldig glad for å se et nytt innlegg hos deg.
Ikke sammenligne deg med andre, du skriver så utrolig flott og engasjernde. Stå på la tankene dine komme på "papiret".
Du har et flott hjemO=) Og de arve tingene dine, så utrolig kjekt å ha. Jeg ville nok ikke malt hverken skrivemaskinen eller sy maskinen. Syns der er flotte som de er jeg:O=)


Ønsker deg en fin helgO=)
Klem Kerstin

Vida sa...

Ta det med ro... bloggandet ska inte bli ännu ett måste. Vi väntar på dina inlägg..

Man kan ju inte hinna göra allting på en gång, men spara ideérna så får vi se vart du hamnar till slut. Men du har ju massor av fina saker, vilken härlig skrivmaskin och vilken fin bild på dig.

Jag har länkat till dig nu, om du ångrar att det är ok.. säg till mig så plockar jag bort det (vet att ibland kan något som känns ok ena dagen inte göra det nästa).

Kram från Liv

Viola sa...

Hallå igen, roligt att höra ifrån dig igen. Du med mjölkkannan skulle jag nog sätta favoriten plättar i luften eller murgröna, två växter som jag älskar. Ha det så bra i veckan som kommer och så hörs vi som vanligt, du förreste glömde skriva Grattis, det är du värd, kram Viola

Elzie sa...

Jo, man inspireras onekligen av alla tidningar. Gäller bara att få tiden till alla projekt man vill göra också *s*.
Jättefin skrivmaskin. Gillar de gamla klumpiga maskinerna.
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Elzie

Anonym sa...

Hej!

Kul med inspiration! Lantliv är ju en riktig favvo :)
Alla projekt ja, det tar sin lilla tid... Men till slut så! Vi håller på med dressingroomets garderober & spotlights äntligen nu - efter att ha haft kläder i väskor i ett & ett halvt år, så känn ingen stress :)
Stor kram!

Hagbacken sa...

Hej annelie, alltid lika roligt att titta in här och få läsa ett nytt inlägg. Du det var inte nådigt fint skrvet om lilla mig..blev så glad att jag m¨åste få ta med det i nästa inlägg om det är ok?

Vad mycket fint du visar, tycker som Viola att du ska ha plättar i luften i mjölkkannan..du får nog fylla den då med lecakulor först..ett tips bara! De är ju dekorativa som de är också!

Vad tråkigt at M är sjuk, hoppas hon kryar på sig snart och att ni andra klarar er...

Vad roligt att du hittat ett ställe där du kan hitta dina favvo-tidningar...

Tycker du har gjort det såå fint med symaskinsbprdet och symaskinen...tycker du ska låta det vara så..men, men..vet ju samtidigt hur JAG själv är...kan ju inte låta bli, jag-att måla allt vitt!

Vi har varit i stugan på em, så nu är jag helt slutkörd..ska hoppa i ett bad nu!

Tack igen för så väldigt fina ord, jag blev riktigt varm och generad, faktiskt!

Ta hand om dig, kram Linda

Hagbacken sa...

Blev så glad och ivrig att det blev ett sidoinlägg ist...hoppas det var ok?! Kram igen!