söndag 17 maj 2009

Intensiv vecka bakom mig, härlig vecka framför mig

Ja här har det inte duggat tätt mellan inläggen i veckan. Det stoppade helt upp. Har varit en hektisk vecka som resulterade i att jag somnade i soffan klockan 20.30 på fredag kväll. Men veckan var ju inte slut för det. Lördagen ska ju vara en ledig dag, men vad betyder så egentligen det? Jag var och handlade 3 gånger, mat, kläder, diverse byten och mat igen. Jag klippte gräset - vilket tar en dryg timme. Jag städade hela huset - 3 timmar. Jag tvättade och vek tvätt. Jag fortsatte att klippa äppelträdet - nu är det bara 1/3 kvar. Jag lagade middag och ordnade myspys till Eurovision. Jag var vaken hela sändningen - typ första gången. Stupade så i säng i 00.30 snåret.


Satte klockan på ringning 06.30, upp och duscha. Strök kläder och flaggor. Gjorde pannkakor till frukost, med glass och rårörd jordgubbssylt. Väckte barn och man till doften av nygräddade pannkisar och nybryggt kaffe. Körde så sonen till kyrkan klockan 9.20. Varför då undrar ni kanske, 17 maj - Norges nationaldag. Firandet börjar i kyrkan med minnesgudtjänst och sång. Barnen går så vidare i tåg till äldresentret, där dom sjunger och orkestern spelar. Själv så var jag på plats på skolan kl. 9.30 för att rigga till kiosk och bord och stolar i skolgården. För där samlas barn och föräldrar, mormödrar och farmödrar, kusiner och mostrar. då äts det korv, kakor glass och bullar. Man dricker läsk och kaffe. Barnen har olika lekar och dom vuxna går runt och säger "Gratulerer med dagen" till varann hela dagen. Under tiden så går barntåget genom hela sentrum med viftande flaggor och glada hurrarop. Vägen är kantad med stolta föräldrar som viftar tillbaka med sina flaggor och ropar hurra för Norge.


Överallt har man pyntat med björkris, norska flaggor och blommor i rött, vitt och blått. I år var det tredje klassingarna som hade ansvaret för hela arrangementet på skolan, och jag hade ju sån tur att bli vald till föräldrarepresentant. Därför så var jag på skolan från det började med rigging 9.30, till allt var avslutat och städat klockan 14.30. 14.35 satte jag mig i bilen, det var första gången sen 9.25. Puh vilken dag, men vilket väder! Allt gick precis som det skulle, så nu har jag gjort mitt på en stund.


Det var ett "litet" referat från min intensiva vecka. Men kommande vecka blir helt annorlunda. På tisdag morgon bär det nämligen av till Kanariöarna, 1 vecka i solen uten en massa måsten och borden. Ska bli helt underbart. Så nu blir det tyst här en stund igen. Men jag kommer tillbaka, förhoppningsvis med många minnen och härliga bilder.





Kram, på återseende, Annelie

11 kommentarer:

Hagbacken sa...

Å kära nån, vilket firande ni har! Stort grattis till vinsten i melodifestivalen också! Nu har du verkligen förtjänat en veckas semester (jag blir ju såå avundsjuk)

Blir alldeles stressad då jag läser om allt du stått i, skulle jag ALDRIG klara i mitt tillstånd nu!

Ha en underbart skön semester, ser fram emot fina kort på er därifrån sen (vilka fina bilder på barnen idag)

Ta hand om er, och NJUT av ledigheten!//Kram Linda

Madde sa...

Hej på dig!
Men vilken vecka som sagt, du har verkligen legat i och varit duktig. Vilken timeing att bli föräldrarepresentant nu, för din del, men det låter som du klarat av det riktigt fint. Det kanske betyder att du börjar må riktigt bra, och har blivit starkare igen- heja! Kul att få se bilder på barnen i deras firande. Så söta de är! Sverige har ju också börjat med ett blygsamt firande av vårat land 6/6, men det dröjer nog länge tills vi når eran nivå... Ni fick ju dubbelt att fira nu när ni även vann i Moskva! Jag jublade och hoppade högt för jag höll verkligen på er. Superbra låt!!
Önskar er nu en toppenresa, med mycket vila, sol och bad... och ok då, ett och annat glas vin också!Ha det toppen, kram Madde

Vida sa...

Oj vilken vecka!!

Härligt med Eurovisionschlagervinst med en härlig låt och sen 17:e Maj på det.

Tänkte faktiskt på dig igår när vi passerade stan och det kom en lång norsk parad för att fira och jag tänkte att nu har ni folkfest i Norge.

varm kram från Liv som önskar dig en härlig semester

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken vecka du hade. Tur att du får vila upp dig ordentligt nu då. Det var ju verkligen glädjens dag för er i söndags. Nationaldag och vinsten i Eurovisionsfestivalen.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Annika sa...

Kan tänka du liger på plyan nu... här ä det grått o risk för regn...:( vilken vecka du hade.... o vilken 17 mai..... tur med vädret iaf för inget är så tungt som en blöt bunad..... hoppas ni har det bra o jag väntar på vackra bilder från syden...:) Kram Annika

Synnøve. sa...

Hej Annelie.
Du hade en fabelaktig 17 mai ser jag.Det var bra.
Det behövde du efter allt trist.
Det är så skönt att se dig på full fart tillbaka igen.
Nu är du nere i solen och värmen och har det gott. Jag är lite avundsjuk på dig.

Nu får du njuta de dagar du har där nere, för snart är det vardag igen. Men då är det sommar.
Ha det bäst min vän.
Tänker på dig.
Kram Synne.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Låter som ni har fullt upp i härliga Norge:)

Kram Annica

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hoppas allt är bra med dig!

Kram Annica

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hejhej

Tittar bara in för att önska trevlig midsommar, visserligen några dagar i förskott men jag tror jag kommer ha fullt upp några dagar framåt!

Kram Annica

Synnøve. sa...

Hej Annelie.
Funderar bara på hur du har det?
Hoppas det är bra.
Så får jag önska dig en trevlig midsommar. Vet inte om du firar svensk i morgon då, eller norska på den 23 juni.
Kramen på dig.
Synne.

Annika sa...

Är bara inne en sväng för att titta till dig o önska dig en skön midsommar..... sv eller no..... hoppas vi får ha fint väder hela helgen men det är väl att begära för mycket...:) Kram Annika