onsdag 29 april 2009

Trevlig helg!


Jag passar på att önska alla en strålande valborg och en härlig 1 maj. Själv så ska jag styra kosan mot Borlänge imorgon. Jag och brodern ska plocka i mammas hus. Har ju 1 miljon saker som behöver göras här hemma, men det får vänta. Jag ska åka själv, sambon och barnen blir hemma. Får se om trappen är på plats när jag kommer hem. Fast det tror jag kanske inte, bägge barnen blir ju hemma så vi får väl se hur mycket sambon får gjort.


Visar idag lite bilder på vårat fina skrivbord. Det fick jag från farmor och farfars hus när min faster tömde det för ett par år sen. Farfar lever fortfarande, men demensen tog överhand så han hamnade på hemmet. Min faster berättar att han är kärnfrisk rent fysisk. Har inte så mycket som vitaminbrist, men huvudet hänger inte med längre. Farfar blir 89 år i år. Kommer ihåg när tecknen på demens började göra sig allt tydligare. Min faster kom på besök hos farfar en dag och han klagade på hemtjänsten. Sa att han inte fick nån mat av dom och att han hade varit tvungen att göra frukost själv. Faster frågade då vad han hade gjort till frukost. Jo han hade ju kokat havregrynsgröt såklart. En bonde måste ju ha en rejäl frukost. Jahadu sa faster, kan du visa mig hur du gör när du kokar gröt då? Joda, det kunde han minsann. Farfar reste sig och började kika runt i lådor och skåp i köket. Letade efter havregyrn och kastrull, men lyckades inte lokalisera någon dera. Så då gick han fram till kylskåpet och sa: "Äh, jag tar fil istället."

Skrivbordet har vi slipat och målat, och för att hålla det fint så har vi måttbeställt en glasskiva att ha uppepå. Vi böt ut knopparna, hittade fina vita i porslin. Lampan och skrinet är saker jag hittat i en nätbutik, Lobelia heter den. Finns mycket fina saker där.


Den lilla byrån på skrivbordet kommer från den samma butiken, passade perfekt och knopparna var nästan identiska med dom vi satt på skrivbordslådorna. Vilket sammanträffande. Väntar nu bara på att vi ska få tid att måla och klä om dom fina, gamla stolarna vi hittade på Tulavippan. Dom visar jag en annan gång. Nu har jag massor att göra inför morgondagen. Så åter igen, trevlig helg till alla som kikar in här hos mig.



Kram, på återseende, Annelie

8 kommentarer:

Hagbacken sa...

Å har du hittat stolar på tulavippan? Vad spännande att få se....skrivbordet var ju verkligen fint, vad roligt att du fått det efter de dina dessutom! stackars farfar då, det är inte lätt att bli dement...:(

Ska absolut kika in på nätbutiken, vad roligt med ngt nytt! Byrån ovanpå har jag en exakt likadan..det ser iaf så ut (min står i köket, och är köpt på lavendel o romantik i Blge)

Hör av dig om du får tid över, är hemma hela helgen. Men har barnen...Kram på dig och kör försiktigt (om det blir bil)//Linda

Hagbacken sa...

Ps, gillar lampan och tegelväggen också......jättefint!

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Så fint skrivbordet var.
Demens är ingen rolig sjukdom det heller. Man vet ju inte hur de drabbade egentligen mår.
Hoppas din farfar ialla fall har det bra där han bor.

Att vara hemma och plocka i huset efter mor är heller ingen lätt uppgift.
Jag ska tänka på dig och din bror.
Själv ska jag natta. Är trött. Lite sliten efter operationen i måndags, men det går bra.
Nu kör ni försiktigt, bättre att komma fram sent, än att inte komma fram alls.
Kramen Synne.

Vida sa...

Vad fina saker du visar.

Förstår att det måste kännas tufft med allt som måste fixas men vill i allafall önska dig en såpass trevlig Valborg som möjligt!

Varm kram

Madde sa...

Hej!
Så sorgligt det är med demens, en gammal man som är så kärnfrisk i kroppen men ändå så tragiskt borta i huvudet. Så synd att det slutar så för många!
Vilket jättefint skrivbord. Riktigt vackert faktiskt! Men jag antar att det har ett värde i att det var just farmors och farfars också, och inte bara för att det är fint. Hoppas du får en skön helg i Borlänge, men inte allt för mycket jobb och tung börda. tillåt er vila också(om det går...).
Ha det så jättebra, kram Madde

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint skrivbord. Är inte lätt när demensen slår till. Var likadant med min farmor, usch. Hoppas att allt går bra när ni ska plocka ihop allt. Kan vara ganska jobbigt att behöva gå igenom alla saker. Vilken tur att det löser sig med kylskåpet.

Ha en riktigt skön helg!
Kram Ullis

Annika sa...

Vilket vackert skrivbord.... härligt med ärvda saker.... o demens är ju som det är det.... ibland kommer ord lite hur som helst o sen helt klockrent.... måste tala om en liten historia..... Vi har en liten tant som desutom hör ganska dåligt.... en morgon frågade hon vad klockan var.... vi svarade sex o fick ett klart o tydligt vem har det nu på morgonen.... vi fick oss ett glatt skratt o förklarade sen att klockan var sex.... fick ett litet hummande till svar... hon trodde nog vi narrade henne på skvallret...:) ja det kan bli som det blir ibland.... Ha det bra... Kram Annika

Hagbacken sa...

Ingen fara alls, jag förstår att ni haft fullt upp! Hoppas du kan se slutet på allt jobb snart i huset...det blir fler ggr, vi hinner ses! Ta hand om dig/er nu!

Kram Linda