söndag 26 april 2009

Äppelträd


Ett av våra äppelträd


Ja, så var ännu en helg slut. Kan inte fatta och begripa att vi skriver 1 maj nästa vecka. Vi fick i alla fall kylskåpet fixat i fredags, kostade oss 2000 kr, men det var i alla fall billigare än ett nytt. Reparatören menade att det bör hålla i 6-7 år till. Så vi får hoppas på det bästa. Ett nytt hade ju gått på minst 6000 kr så vi får väl vara nöjda. Försöker att inte tänka på all mat jag kastat då, kylskåpet är ganska tomt nu kan jag säga. Har inte hunnit fylla upp det än.


Mycket som ska bort här


Helgen har passerat allt för fort. I fredags firade vi en mycket god kollega som fyllde 60 förra helgen. Vi hade god mat på jobbet och jag hade bakat en limepaj, som Linda rekomenderade. Hon hade hittat receptet på den här bloggen. Den blev verkligen supergod och alla ville ha receptet, så den kan rekomenderas.


Var tvungen att ta till stegen.


På kvällen var vi några stycken från jobbet som var ut och åt kinamat. Vi hade det väldigt trevligt och stämningen var på topp. Blev en smula nervös då det var dags att ta tåget hem dock. Ett gäng ungdommar som tydligen varit på förfest raglade runt på perrongen och en av dom hoppade ner på spåret mens kompisarna vek seg av skratt. Vi tyckte dock inte att det var så komiskt, vi hörde tåget komma och var tvungna att gripa in och få upp vedkommande på perrongen igen. Skräck och gru vad illa det kunde ha gått.



Här skymtar huset i bakgrunden


Idag har jag varit med dottern på kalas, hon är lite mammig i såna situationer och vill helst att mamma är med. Men jag tror ju egentligen att hon hade klarat sig fint själv. Jag tycker ju att det är bara trevligt att vara med, speciellt eftersom jag satt mig som mål att utvidga min sociala krets. Får se hur det går, måste vinna över en del inre spärrar hos mig själv.


Lite av det jag tog ner från trädet, minst lika mycket kvar.

När vi kom hem så satt jag igång med att beskära ett av våra äppelträd. Dom har inte fått någon love & attention sen vi flyttade in här för 8 år sen. Så det är ju på tiden som ni kan se. Glömde att ta kort innan jag började, men ni ser ju hur halva trädet ser ut. Har egentligen ingen aning om vad jag gör, men vi får väl se om trädet överlever. Har i alla fall hört att man ska ta bort alla frenar som petar rakt upp. Har kikat lite på hur grannarna gjort så får vi se hur resultatet blir. Det är så mycket som ska bort så jag var tvungen att ge mig halvvägs. Får fortsätta imorgon.



Oj, skulle bara göra ett litet kort inlägg men när jag väl börjar skriva så flyter det bara på. Hoppas att ni haft en strålande helg och att ni får en pangstart på den nya veckan.



Kram, på återseende, Annelie:-)

6 kommentarer:

Hagbacken sa...

Men vad duktig du är då som kan beskära träd-du verkar då veta bra mycket mer än mig iaf! Vad kul att de tyckte om pajen, själv älskar jag den med! Hoppas L är bättre i prickarna....stackarn..

Skönt att ni fick kylskåpet fixat även om det blev väl dyrt ändå..;(( Träffade föressten Anko O på huset igår med killen, det var kul!

Vad fint erat hus ser ut, inser hur lite jag sett från ditt hem...har bara ett litet hum om hur det ser ut!

Här är det ganska jobbigt igen om vi säger så....men, det är bara att hoppas på ljusare tider!

Kram på dig! Tycker fortf det är kanonroligt att du bloggar mer igen...själv känner jag att jag inte har NÅGOT att visa, så det får bli repriser framöver..vill läsarna inte se det, får de väl "lämna mig då". Bra gjort av dig att jobba på det sociala, det skulle verkligen jag med behöva göra....som så mycket annat! Just, du skulle komma hem, ja! Ska skriva upp datumet-hör av dig om du har tid då (om inte förr)!

Kram igen!

Synnøve. sa...

Hejsan.
Hoppas det gick bra där uppe i äppleträdet. Håller på med våra här med. De är lika spretiga som dina hihi...
Måste ha stege jag med.

Kul med lite fest så där....
Limepaj ja...kanske skulle prova att baka en sån.

Nu ska jag däremot upp och lägga mig.
Ska in på sjukhuset i morgon. En liten operation som väntar.
Hör av mig när jag kommit hem.
Storkramen till dig.
Synne.

Madde sa...

Godkväll!
Så kul att få se lite mer av erat hus och trädgård, har ju som sagt inte heller sett mycket innan. Tänker ofta på erbjudandet om att komma över och hälsa på, vet bara inte när vi ska få till det. Visst är det hemskt?! Man tror att man har en hel termin att välja en lämplig helg ifrån, men så huxflux så har hela terminen gått... Vi får se till sommaren... Jag vill ju!!!
Hoppas ni alla börjar må bättre igen, och att prickarna börjat ge med sig.
Du låter positiv i det du skriver, och det är ju skönt att höra. Synd att vi inte hann prata mer när du var hem, det gick för fort, och det var så många som skulle hinnas med på festen. vi får göra om det!
Kram!!

Oss.... sa...

Härligt att få läsa dina inlägg igen!! Hoppas som de andra att Prickarna har gett sig och att ni mår bättre!!
Trädet ser ut att kunna må bra efter din behandling!!
Ha det bäst!
Kram Anki

Vida sa...

Imponerad blir jag allt över att du ger dig på trädet.. ska bli spännande att se resultatet av din love and affection.

Ha det nu underbarast!

Kramar från Liv

Synnøve. sa...

Hej igen.
Hemma och allt är bra. Ömmar gör det men det är inte smärtsamt.
Har gjort en liten operation för jag hade problem med urininkontinens. Men nu är man ombussad och klar :D

Sänder många varma kramar från Digernes.
Synne.