söndag 14 december 2008

3:e Advent




Så tenner vi tre lys ikveld.


Tre lys for lengsel,håp og glede.


De står og skinner for seg selv


og oss som er til stede.


Så tenner vi tre lys ikveld,


tre lys for lengsel, håp og glede.


Ja, så har ännu en vecka gått. Vi firade minijulafton igår, det var riktigt trevligt. En liten försmak på julmaten och våran första julmust, nam nam som dottern säger. Jag tog fram tomtarna i fredags och köpte en liten julgran. Liten ja, den var bara 120cm hög, men riktigt fin tycker jag. Vi har så liten plats i vardagsrummet och vi ska ju inte fira jul hemma utan hos mamma. Så det fick bli en liten gran för stämningens skull.

Hjärtat ni ser nedanför har sonen gjort på sin teckningskurs som han och kompisen går på på kulturskolan. Det är dom två killarna, resten är tjejer. Men nu ser det ut som att det inte blir någon fortsättning till våren, politikerna har bestämt att öka priset från väldigt dyra 1400 kr till svindyra 1800 kr. Det ska då tilläggas att läraren titt som tätt är sjuk så kursen blir avlyst, utan att man kan kräva att få tillbaks några pengar.

Bilden ovan har sonen tagit på lördagens dukning, som bägge barnen hjälpte till med. Jag håller nog fast vid lite rött till jul ändå. Fast jag känner att det börjar vattnas ut, det var en del tomtar som fick lov att ligga kvar i boxen i år. Stackars små nissar...

Men den här tomten måste vi ju ha framme, den sitter och passar på i trappen. I den grad den får sitta där och inte bli inburen i soffan att mysa med. Men när kvällen kommer och barnen är i säng åker han tillbaks till sin tilltänkta plats.

Här ovan ser ni ljusstakarna jag köpte på homepartyt jag var på för några veckor sedan. teljusstakarna jag också beställde var tyvärr slutsålda, synd för dom hade passat så fint ihop. Jag har dekorerat ljusstakarna med julgranspynt som jag fäst med hampasnöre. Tomtefamiljen som står uppställda har jag fått av min farmor för många herrans år sen. Hon har virkat en hel tomtesläkt som hon delat ut till alla sina barnbarn. Jag har precis ställt upp dom i stående för dottern går och lägger dom ner när hon ska sova. Tomtarna måste ju också sova, och som regel så brukar dom få lov till att sova till nästa morgon. Då går dottern och väcker dom igen.

Jag avslutar med att visa att jag fått en utmärkelse av Jojo med bloggen Rödluvans vita vardag. Den tackar jag ödmjukast för. Kul att se att du är tillbaks i blogglandia igen. Fast du har ju fullt upp med hus och renovering och allt där till. Jag väntar i spänning på att se hur det blir. Hon hade också en utmaning till mig, men den får jag ta itu med en annan dag. Nu ska jag krypa ner i soffan med en kopp te och titta på Wallander.

Hoppas ni har haft en fin helg och att kommande vecka kan bjuda på lite förjulsmys och inte bara julstress.



På återseende, Kram Annelie



PS: Jag ska skicka awarden vidare till sju andra bloggar, tar med det i nästa inlägg. Tror att många redan fått den, men det är ju alltid kul att få en utmärkelse. Eller hur? DS.

8 kommentarer:

Vida sa...

Vad gulligt att din dotter lägger dom att sova när hon själv ska sova.

Önskar dig en skön vecka!
Kramar från Liv

Anonym sa...

Så gulligt med M och tomtarna..... Det är kärt med hemgjorda minnen från släkten. Betyder så mycket mer än det köpta! Alltid kul att se traditioner från andras hem! Synd att L måste sluta på kursen, men det var hutlöst dyrt! Jag förstår er helt. Men vad är hjärtat gjort av?
Ni ser ut att ha fått en trevlig minijul, med tanke på den fina dukningen. Duktiga barn!
Önskar er verkligen en underbar jul hos din mamma, och att den kan skänka dig ro, och inte bara jobb och måsten!! Du är väl värd vila och njutning!
Kramar Madde

Annelie sa...

Hej Madde!
Hjärtat är gjort i lera, bränt i ugn och så glaserat. Jättefint, eller hur? Men det får ju som sagt vara gränser för hur mycket man ska betala.

Jul hos mamma ja, jag grugleder meg som man kan säga här. Jag ser fram imot det - glädjer mig, och jag gruvar mig- gruer meg. Hur som helst så blir det som det blir. Hoppas vi hinner ses, hemma 20-28/12. Ska ni vara hemma?

Kram Annelie

Ullis/Leva på landet sa...

Så mysigt ni verkar ha haft det. Tycker att din gran var jätte söt. Vet inte om det blir någon stor här heller. Grattis till din award. Du har en inne hos mig också.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Synnøve. sa...

Hej och godmorgon.
Så söt dottern är med de små tomtarna.
Klart de ska sova. Det är jobbigt att stå på parad hela dagarna ju.
En söt liten gran har du med.
Här kommer den upp lillejulafton.
En i plast. Tyvärr....
Ha nu en fin måndag.
Med lagom julstress hehe.
Kram Synne.

Hagbacken sa...

Hej vännen! Jag var in här igår, men det kom något annat emellan så jag blev aldrig att kommentera! det är så roligt att läsa det du skriver då det allt oftare lyser igenom norska i texten...det är så charmigt (absolut inget illa menat) Vad gulligt M leker m tomtarna, klart att de också ska sova..kul att farmor ha gjort dem! Nu ska vi iväg på lucia här, Ida ska lussa på skolan! Jättefint hjärta L gjort, såg ut som godis...;)

Kram på dig//Linda

Anonym sa...

Hej igen!
Vilket skönt uttryck ni har på norska, det passade ju jättebra en sån här gång. Jag förstår precis hur du menar, med både glädje och oro, för det ena utesluter ju kanske inte det andra, tyvärr..!
Som det ser ut nu så blir vi hemma hela julen. Vi hade önskat att kunna fira jul, bara vi 4, i Idre men stugan är redan uthyrd. Vi har gått igenom alla andra stugor vi har tillgång till också, men inte kommit fram till något som passar. Vi skulle ju fira med P släkt i år, men det har blivit lite ändringar då hans mormor och morfar är för gamla för att orka vara med längre. Så nu skulle vi vara alldeles själva i en stuga och mysa bara vi, hade vi tänkt. Men det blir inte alltid som man tänkt sig....så vi hamnar nog här hemma tillslut! Då vi till helgen ska ha fyra kalas för M som blir tonåring, och vi ska fira nyår här hemma med mina systrar med familjer, så kände jag att julen kunde vara trevlig att fira någon annanstans! Men det blir nog bra tillslut!
Vore självklart jättekul om vi kunde ses, absolut den bästa anledningen till att vi bör hålla oss hemma ändå! Vi får självklart höras!
Många kramar Madde

Annika sa...

Vilket vackert sovrum det blev... kan förstå om du sover gott.... har varir o beställtnya taperter jag iallafall så får vi se när dte blir av... En jul i sverige blir väl bra... ni kommer att få det trevligt ska du se... här kommer mamma dan före på lite mat o mys... hoppas jag iallafall... vi brukar göra så.... hon trivs ju så gott hemma hon säger hon.... själv ska vi till sambons släkt på kvällen blir det till att jobba....mån o ons.... fick semester på tis...:) Ha det så jättebra... Kram Annika