onsdag 29 oktober 2008

Så trött, så trött...


Idag har jag varit till sjukgymnasten. Har skjutit på det länge men nu börjar stelheten i nacke och axlar att gå ut över nattsömnen igen så då är det bara att bita ihop. Var till en ny sjukgymnast, inte samma som jag hade i våras. Som vanligt började det hela med ett litet samtal. Jag skulle berätta varför jag var där, hur jag trodde att hon kunde hjälpa mig osv. Jag berättade i korta drag min historia. Hur jag har en tendens att dra ihop mig när saker och ting blir för mycket. Jag drar upp axlarna under öronen och det känns som att jag har ett läderbälte runt armar och bröst som dras åt mer och mer.

Hon fick mig att lova att jag skulle få tag i en terapeut eller liknande som jag kan gå till paralellt med att jag går till henne. Hon sa att hon kan hjälpa mig med att lösa upp stela muskler och leder, men när hon gör det så bryter hon ner min försvarsmekanism. Mitt hårda skal som jag bygger upp runt mig. Hon sa att jag måste räkna med känslostormar och trötthet.

Så var det dags för behandlingen. Av erfarenhet så vet jag att det inte är som att gå på spa och få en skön avslappnande massage. Det är en ren och skär plåga, en 30 minuters lång lidelse med tårar rinnande ner för kinderna och självbebredelse för att jag ännu en gång låtit det gå allt för långt. Att det över huvud taget är möjligt att få så stela och onda muskler bara av att "dra ihop" sig lite är helt otroligt. Jag gick ut därifrån 350 kr fattigare, tröttheten började redan svida i ögonen. Rådet var att åka hem och sova ett par timmar, men hur får man till det. Hemma väntade L och en kompis, som alltid på onsdagar. M skulle hämtas på dagis, middag skulle lagas.

Jag har blivit bra på att bita ihop, så jag gjorde det ännu en gång. När maten var nästan färdig hade jag en sådan våldsam huvudvärk att jag inte kunde stå upprest, jag kunde inte lyfta blicken. Jag flydde allt och la mig på sängen på övervåningen. Lilla M fattade ingenting, hon kom upp flera gånger och undrade om jag inte skulle komma ner snart. Jag hade så ont i huvudet att jag nästan inte kunde prata. Mamma ska du sova lite så kommer du ner sen? Ja, mamma ont i huvet... Lilla tösen tassar iväg.

Jag sov en timme ca, så kändes det lite bättre. Nu är barnen i säng, sambon är på fotbollsträning. Jag ska nog gå och lägga mig, hoppas allt är bättre imorgon. På tisdag ska jag tillbaka för en ny omgång. Jag gruvar mig redan, men jag vet att det är den enda vägen att gå. Så får jag väl hålla mitt ord och ta kontakt med en treapeut. 500 kr i veckan på en sjukgymnast / fysioterapeut och 500 kr i timmen hos en terapeut får väl ses på som en prioritering och en investering. En investering i mig själv och min framtid.


Sov gott, Annelie

15 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej Annelie!

Det gör så ont i mig att höra hur du mår. Men jag förstår dig så väl!

Klart du ska investera i dig själv. Själv har jag ju gjort detsamma genom att vara hemma från jobbet en dag i veckan detta läsår. Allt för att jag ska må bättre och för att mina barn ska få en bättre mamma.

Här kommer en styrkekram
KRAAAAAAAAAAAAAAM
Annica

Synnøve. sa...

Hej goaste Anneli.
Låter på mig som en smart investering. Det kan ta lite tid och man får ont både här och där efteråt.
Men försök stå ut är du snäll.
Tänker på dig och önskar dig all lycka i världen.
Du kommer tillbaka, jag vet det. Men det tar tid. Låt det ta tid.
Finns här.
Kramen från ett snöigt Digernes.
Synne.

Hagbacken sa...

Förstår att det svider, vännen men det är nog ett nödvändigt ont att punga ut med stålarna...det är ju din hälsa och framtid det handlar om, samt barnens....Men jag vet, det känns inte kul att lägga så mycket pengar på sånt, men ibland har man inget val....:(

Tack för telefonsamtalet, ta hand om dig//Kram Linda

Hagbacken sa...

Ha inte dåligt samvete om du måste lägga dig en stund trots att barnen är hemma-de klarar sig.....Om du däremot "unnar" dig det då du måste, blir du ju en piggare mamma än om du inte gör det.....

Hagbacken sa...

Förresten...välkommen in på min nya sida....

Anonym sa...

Hej!
Det låter ju inte som någon dröm- behandling precis, men det var nog trots allt precis vad du behövde! Synd att det ska behöva vara så dyrt jämt, men precis som du säger så är det ju en investering för dig själv. Och det är du värd!!!
Hoppas du kan ta det lugnt nu i helgen, och bara försöka vila.
Ha det så bra, kram Madde.

Oss.... sa...

Lova att lyssna på din kropp och vila dig när den säger det!! Ta hand om dig!!
Kram Anki

Ullis/Leva på landet sa...

Låter inte kul, men det är jätteviktigt att du tar hand om dig själv nu. Får ganska mycket migrän och måste då lägga mig och det fixar barnen. De får ju en piggare mamma tillbaka. Sköt om dig riktigt mycket.

Ha en riktigt skön helg!
Kram Ullis

Vida sa...

Vila när du behöver och jag vet att det är tufft när det kostar men du behöver det så väl..

Stora kramen från Liv

Annika sa...

Hej! Har varit utan internet ett tag så bloggandet har tagit stryk.... kikar in en snabbis nu på natten... har bara skummat lite men förstår att det inte är så lätt just nu i ditt liv.... att satsa på sig själv är ju inte nåt vi kvinnor prioriterar precis.... synd att alla dessa behandlingar ska vara så dyra.... ska ta o kika in i morrn igen o läsa ordentligt men önskar dig en trevlig helg nu inatt.. Kram Annika

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej du!

Hoppas allt är under kontroll. Jag har en sak till dig hos mig idag.

Kram Annica

Elzie sa...

Fy vad hopplöst att ha det så. Jag bara hoppas att det hjälper med de investeringar du nu gör i dig själv. Att det kostar pengar får man ta, man har ju bara en kropp - tyvärr.
Ha det så gott och en stor kram på dig.
Kram Elzie

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Härligt att du blev glad! Du är klart värd den!

ja min vecka börjar inte bra, måste vara hemma från jobbet i morgon för att åka till tandläkaren. Drog ut en tand i onsdag och har så h-es ont!!!

Hoppas din start på veckan blir bättre

Kram Annica

Hagbacken sa...

Hej vännen! Har ingen aning om vad du pratar om...har inte tagit det minsta illa vid mig av NÅGOT du skriver..så du kan vara lugn...

Du är en underbar vän, och jag vet att du bara menar väl..men lovar, har inte reagerat på NÅGOT...

Tack för dina fina ord, tycker inte du har det mindre fint hemma...man blir ju så självkritisk och lessnar alltid på det man har själv...iaf JAG då...

Hoppas det går bra för DIG på tis...Kram Linda

Synnøve. sa...

Hej.
Kikar bara in för att höra hur du mår.
Kramen mig.
Synne.