tisdag 14 oktober 2008

En uppblåst ballong utan knut

Som jag skrev sist så börjar det kännas lite bättre, sover bättre och har lite mer energi. Torsdag och fredag förra veckan kändes riktigt bra. Var på besök på jobbet i fredags, det var jättetrevligt. Passade på att komma vid lunchtid, satt mig på personalrummet och pratade med dom som hade matpaus. Alla är verkligen förståelsefulla, dom frågade hur det går. Förmanade om att låta det ta tid och bara tänka på mig själv, dom klarar sig fint. Jätteskönt att ha ett sånt stöd, verkligen.

Helgen kom och vi hade som vanligt stora planer på vad vi skulle hinna med. Kände på morgonen den där obehagliga känslan i bröstkorgen, trycket och samtidigt en obeskrivlig tomhet. Men vanan trogen så viftade jag bort känslan och fokuserade på det vi tänkt göra. Först bar det av på loppmarknad, jag, sambon, bägge barnen pluss en kompis til sonen. Kaoset började redan på parkeringen, inne på loppisen var det inte bättre. Skulle tro att vi befann oss i något slag undantagstillstånd och att det som låg uppradat på borden var det enda som fanns kvar att köpa i denna värld. Folk var ju helt tokiga, maniska närmast. Ett par stod och bråkade om två ljusstakar, folk trängde sig fram, använde sina armbågar för allt de var värda. Vi gav upp och gick därifrån, har aldrig varit med om maken.


Nästa stopp var Chlas Ohlson, min hårtork hade gått sönder så jag var tvungen att köpa en ny. Sambon skulle göra diverse inköp till jobbet. Finns det nåt värre än att gå på Chlas Ohlson, jag får helt krupp. Vid det här laget hade trycket över bröstkorgen gjort sig påmint igen. Men jag hade fullt upp med att hålla styr på en viljestark 3-åring. Köpcentret här i stan är em mardröm på lördagar, fattar inte att folk kan handla så mycket... I min lilla stad, om man ens kan kalla det en stad, bor det ca 22000 invånare. Vi har ett köpcenter med 150 butiker och 15 matställen/cafeer. Det är helt otroligt tycker jag, speciellt med tanke på att det bara är ca 3 mil in till Oslo och allt som finns där av butiker och annat. Men å andra sidan kan jag inte själv komma ihåg sist jag var in till Oslo på shopping. Ja ja, det var en liten avspårning.



Så var besöket på sentret avklarat, då skulle vi handla mat. Hatar egentligen allt vad handling heter på lördagar, det är allt för mycket folk. Men mat måste man ju ha, så det är bara att kasta sig i det. Väl inne på matbutiken känner jag hur all ork bara tar slut, jag blir helt tom. Det är en helt obeskrivlig känsla, jag vet precis vilket ögonblick det var. Jag stod vid grönsaksdisken och plockade tomater i en påsen. Plötsligt kommer hjärtbanket, trycket över bröstet ökar, kallsvetten kommer. Säger till sambon, nu tog det slut, nu är jag tom. Han ser på mig utan att riktigt förstå vad jag menar. Jag säger att nu är vi klara, styr mot kassan, lägger upp maten på bandet, packar i påsar. Går ut i bilen och sjunker ihop sätet. Sambon kommer efter och fattar inte riktigt vad som sker, vi åker hem och jag hamnar i soffan. Resten av dagens planer blir det inget av för min del.

Jag kan beskriva det som att jag vaknar på morgonen och är ganska full av energi, som en uppblåst ballong. Känner att jag måste skynda mig lite så att jag får något gjort. Jag har inte stora ambitioner, men en maskin tvätt, plocka ur diskamaskinen, städa lite. Allt det här med inlagda avbrott, en stund i soffan med en tidning, lite slötitting på tv, en kopp kaffe eller två. Mens jag håller på här hemma känner jag hur luften sakta men säkert pyser ur ballongen. En del dagar håller den på luften ända tills barnen gått och lagt sig, andra dagar blir den tom vid lunchtider. Jag kan ibland blåsa lite extra luft i ballongen, det gör jag stort sett med mina skogspromenader. Men ibland pyser allt ut efter promenaden, då blr det en dag i soffan. Där känner jag att jag inte hör hemma, jag vill inte vara en person som inte orkar. Jag vill inte vara en mamma som alltid är trött. Jag vill inte vara en mamma som eksploderar av ilska för att min bägare alltid är full. Jag vill inte svara snäsigt, vara avvisande mot min sambo. Jag vill inte, jag vill inte.


Hur tar man sig då ur det här? Vad mer kan jag göra, förutom att ta det lugnt och vila. Blir tokig av att vila, blir deprimerad av husets fyra väggar. Vill ha folk runt mig, någon att prata med. Kan inte koppla av när jag ser allt jag borde gjort här hemma, känns som att skotta snö i en snöstorm. Gör allt jag kan för att hålla undan det värsta, men det tar ju aldrig slut. Hur får andra till det? Hur gör andra barnfamiljer det i vardagen? Vi har det säkert inte värre än andra, men jag klarar inte organisera mig så att jag får till det. Det blir ju bara kaos.


Det här blev ett helt annat inlägg än det jag hade tänkt, men nu har jag fått ur mig lite igen. Förstår om ni inte orkar mitt klagande, men som sagt förut, jag skriver för mig och bara för mig. Ni är välkomna att ta del i det jag lägger ut, jag är självklart väldigt tacksam och glad för era kommentarer. Missförstå mig inte, det är en superduper bonus på det hela.


Nu ska jag sluta svamla, på återseende.




Kram, Annelie

7 kommentarer:

Annika sa...

Hejsan! visst känns det skönt när man fått skriva av sig en massa.... tycker inte alls att du klagar för vi har nog lite av detta allihop... men i vanliga fall klarar man av allt ihop på ett annaat sätt.... är man slutkörd o urpumpad reagerar man 110% på allt..... man ryter o snäser utan att mena det..... fortsätt mysa o läsa o ta en kopp kaffe när du har lust.... promenera är att rensa huvvet rejält..... du ska se att orken kommer av sig själv bara du inte stressar på den.... Höstkramar... Annnika

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Det finns nått inne hos mig att hämta.
kramen mig.
Synne.

Hagbacken sa...

Du är så modig tycker jag som skriver om allt som känns jobbigt, det kan bara modiga människor göra har jag lärt mig-så kom ihåg det! Du är bra!Du beskriver det otroligt bra, men så har jag "fördelen" att ha varit med om det själv då...

Vill bara ge dig en kram, jag vet tyvärr vad du går igenom...och som jag sagt förut så finns jag här...har själv haft en låg dag så har inte så mycket mer att säga för tillfället....

Kram på dig vännen//Linda

Anonym sa...

God kväll!

Jag önskar så att jag visste vad jag skulle säga! Jag har väl förstått att sånt här tar tid, och att läketiden inte kunde vara över för dig redan, även om jag hoppats! Men det lät ju så bra att energin var tillbaka lite i alla fall. Du får se det som ett litet steg på vägen!
Ja, det är inte alltid lätt att få ihop vardagen! Varje dag innehåller ett puzzel, och har man tur hinner man precis lägga sista biten innan det är dags att sova. För att sen börja nästa dag med nästa puzzel...
Så här är det nog många av oss som har det, och du klarar det precis lika bra som mig och flera andra när du mår bra, det är jag helt säker på! Men just nu måste du tillåta dig att inte må som andra, utan du har råkat ut för ett tillstånd som du just nu inte kan ändra på. Du gör redan det enda du kan påverka själv- Vila! Det kanske känns tröstlöst just nu, men en vacker dag så klarnar det igen, och du kommer åter ha energin för dagens puzzel, eller för att hålla ballongen i luften hela dagen!
Önskar dig åter lycka till med allt, och försök njut av det lilla om dagarna. Inga krav!

Ha det jättegott, många kramar Madde!

Vida sa...

Att skriva är ett sätt att bearbeta och inse saker själv ibland tror jag. När jag var som sämst för sisådär 6-7 år sedan så fick jag höra att du är bil som inte ens har bensin i tanken utan kör omkring på ångorna. Det var vändningen för mig, för man förstår ju att man måste tanka först.

Önskar att jag kunde hjälpa på något sätt för jag vet ju att det finns en väg tillbaka men ofta krävs det vissa förändringar. Förstår att du just nu kanske bara behöver landa men om du någon gång behöver min hjälp, råd eller någon typ av coachning så finns jag här även om vi kanske inte känner varandra så väl.

En sak till.

Var rädd om dig.

Stor kram från Liv

Synnøve. sa...

Så nu är jag här igen.
Tiden räckte inte till igår.
Vet inte helt vad man ska säga som kan hjälpa.
Har aldrig varit där själv.
Du skulle nog behöva komma ut och bara få vara. Vandra i fjällen kanske.
Nu svamlar jag istället.
Hur som helst så tänker jag på dig ialla fall.
Ha det gott vännen.
Styrkekram till dig.
Synne.

Anonym sa...

Jag tycker det är lite svårt att lämna kommentarer till dina inlägg trots att jag läser dem alla, ofta flera gånger. Det går inte att bara svara lite snabbt, detta kräver lite tankekraft.

Det du skriver är så hjärtskärande och verkligt. Man skulle såklart vilja kunna trolla fram nån sorts skyddsnät som tar emot dig när du "faller", en hjälpande hand att fixa vardagsbestyren...

Tycker i alla fall att det är bra att du själv är medveten om vad som händer dig och att även om du inte än kan styra så att det blir en "lagom" belastning så har du kommit en bit på väg.

Det var en bra beskrivning med ballongen. Får en att förstå hur det kan kännas.

Ta ett steg i taget, dag för dag. Dammtussar, tvätt och disk kan alltid vänta!! Det är DU som är viktigast!!

Kämpa på Annelie
Stor kram Anna