onsdag 4 mars 2009

Huvudet ovanför vattenytan



Jag håller mig flytande, har tagit ett par djupdyk den sista tiden. Men nu har jag huvudet ovanför vattenytan, tror jag. Jag ligger och flyter men en och annan våg ger mig en kallsup ibland. Det kommer helt oväntat i alla möjliga situationer. Ni som har gått igenom en sorgprosess vet nog hur det känns. Plötsligt blir man alldeles tom invändigt och verkligheten väller in över en utan någon möjlighet att stoppa den eller försöka få den att vänta till ett mer "passande" tillfälle.


Det börjar som en kall bris, det knyter sig i magen och huvudet blir alldeles tomt. Alla andra tankar viker undan och saknaden och sorgen tar all plats. Ibland gör det så ont att man viker sig dubbel. När smärtan släpper taget kommer ilskan och frågorna.




Varför? Varför nu, varför jag, varför mamma? Min mamma hade inte förtjänat det här, hon kämpade länge. Först för andra och så för sig själv. Kampen gav inget resultat. Kampen tog alla krafter som fanns kvar. I mina ensamma stunder kan jag ibland förlika mig med den verkligheten som faktiskt är. Jag kan tänka på mamma med glädje, jag kan tänka att nu har mamma fått frid. Nu är hon på ett bättre ställe. Omgiven av våra nära och kära som inte finns hos oss längre. Nu är hon hos pappa igen. Men dom stunderna är ännu flyktiga och slutar som regel med tårar och smärta. Cirkeln går runt och runt.


Jag jobbar nu 3 dagar i veckan, det går ganska bra. Men det är jobbigt. All oro och bekymring, allt dåligt samvete och ängslan som har byggt upp sig i många år har satt sina spår. Jag går till sjukgymnast 2 gånger i veckan. Hon säger att jag är en av dom patienter hon har behandlat som är mest spänd i muskulaturen i rygg, nacke, axlar och ansikte. Jag vaknar ibland på nätterna och det känns som att ansiktet är ihopskrynklat som ett russin och så förstenat. Jag biter ihop käkarna och har spänningshuvudvärk varje dag. Men det ska blir bättre, framtiden väntar. Dagen idag kommer ju aldrig tillbaks. Vad morgondagen bjuder på är det ingen som vet.





Jag går vidare, sätter en fot framför den andra och försöker ta vara på det jag har. Jag hittar nog så småningom ett sätt att LEVA igen, inte bara eksistera från dag till dag. Jag försöker hitta ett sätt att andas i det tomrum som mamma lämnat efter sig.






Kram Annelie

19 kommentarer:

Hagbacken sa...

Å vad skönt att få ett livsteckan av dig HÄR, på bloggen....du är strak gumman...du fixar det här, även om det är tungt!

Du vet att du alltid kan ringa...finns här...

Kram på dig!//Linda

Vida sa...

Har tänkt mycket på dig och det är som du skriver, du kan bara ta ett steg i taget.

Vill bara skicka en stor varm kram till dig

Liv

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Så skönt att först se din kommentar hos mig, så kilar jag hit för att se om det var nått nytt och så finner jag det här inlägget från dig.
Så skönt att se att du kikar upp lite nu.
Sorg tar tid.
Det måste få ta tid. Så du vet det.

Vi fick sorgebud själva här för en vecka sedan. Men tyvärr var det så långt härifrån så vi hade inte en möjlighet att kunna närvara vid begravningen som var idag.
Man känner sig så hopplöst maktlös.
Det blir liksom inte detsamma genom telefon.
Men så är nu en gång livet.
Inte allt blir som vi önskar.

Jag önskar ialla fall dig en fin kväll där du får njuta av familjens närvaro.
Var rädd om varandra. Vi får rå om varandra så kort tid.

Hör av dig på mail när du känner dig mogen. Jag finns här.
Kramen Synne.

Mitt hvite hus sa...

Så godt å høre fra deg Annelie..

Bruk den tiden du trenger, det er viktig og at du får lov å sørge på din måte.
Jeg mistet min mor for 8 år siden .. 3 des sovnet hun inn..
Du begynner å minnes de hyggelige stundene og det er godt.
Ta godt vare på deg selv i denne perioden... varme klemmer Kerstin

Anonym sa...

Hej Annelie

Skönt att se att du orkat skriva lite iallafall...
JAg tror oxå på Astrid Lindgren.

Tänker på dig varje dag
Kram Helena i borlänge

Anonym sa...

Så mycket tänkvärt och fina ord här hos dig!

Du är stark som delar med dig av din verklighet och dina funderingar.

Stor kram till dig
Anna

Anonym sa...

Hej och god kväll!
Kikar troget in här varje kväll...
Så fin och ljus sidan var med färgglada blommor och vackra vyer.
Du låter så klok i allt du säger, och själv vet jag ju inte riktigt hur det känns så jag kan inte säga så mycket mer själv heller. Bra att du inser att det kommer ta sin tid, för allt annat vore nog att lura sig själv. Men det jag ser och hör av dig nu är ändå gladare och lite lättare än förut, så det kanske går åt rätt håll i alla fall?! Du har kämpat på tappert och bra tycker jag, och en vacker dag framöver kan du nog lägga detta lite mer bakom dig, hoppas jag. Allt får ha sin tid. Livet kommer återvända!
Jag kommer någon gång under våren hoppas jag, ser fram emot att ses ordentligt, och inte bara vid mina "snabbvisiter"...
Sov gott, kram Madde

Anonym sa...

Vet tyvärr allt för väl hur din sorg känns. Jag lovar, även om det inte känns så nu, att man blir mer van vid sorgen och den blir lite lättare att bära med tiden. Man börjar känna glädje igen. Men sorgen försvinner aldrig och jag kan, trots att det gått snart 4 år sedan mamma dog, ibland bara känna att jag vill berätta för mamma hur glad jag är. Då kommer sorgen igen för jag inser ju i nästa sekund att hon inte finns mer.

Mitt tips mot spänningshuvudvärk är avslappningsövningar eller tex yoga, finner själv ibland att det behövs.

Kämpa på gumman
Kram Jenny

Annika sa...

Vad skönt att höra av dig igen.... har tänkt mycket på dig o varit inne o kollat om nåt hänt.... kanske börjar allt vända mot rätt håll nu.... det tar tid att bearbeta sorg o man ska nog ge det tid också... inte stressa vidare o "vara stark o duktig" som man gärna får höra.... hoppas du minns de ljusa stunderna med din mamma..... Stora starka kramar... Annika

Ullis/Leva på landet sa...

Blir glad att du orkar ta dig hit igen och skriva. Så många fina och kloka ord du skriver. Livet och sorgen går ju upp och ner och man vet aldrig vilken dag det är. Har ju båda mina föräldrar i livet fortfarande, glad för det, men miste min kusin precis när hon fyllt 30 och fått sitt andra barn. Har inga syskon så hon var som min syster.

Ha en bra helg och sköt om dig!
Kramar Ullis

Jojo sa...

Hej!

Har inga passande ord så jag sänder dig bara en liten kram och hoppas det blir bättre med tiden..

Kram Jojo

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Funderar bara på hur det går för dig.
Kramen Synne.

Annika sa...

Hoppas ljuset o solen kan hjälpa dig nu när våren nalkas igen.... Ha det så gôtt i helgen.... Kram Annika

Jojo sa...

Hej!
Skönt o höra av dig lite. Vet inte vad jag ska säga så jag skickar dig en kram!!!

Kram Jojo

Anonym sa...

Hej Annelie!
Tänker på Dig,och hoppas att allt gått bra sedan vi sågs.Kan tänka mig att många minnesbilder sköljt över Dig.Plocka några av dem,sätt dig på en för dig speciell plats.Skratta,gråt,skrik, tillåt dig att bara vara.Kroppen behöver "tömmas" rent fysiskt.
Dina fina minnen finns,där inuti dig.Kanske inbäddade av sorg och frustration,men i dem finns en trygghet och värme!
Jag tycker att Du har en fantastisk
personlighet och härlig humor.
Får vi svänga förbi i sommar?
Kanske har Du någon rolig "70" sträcka vi kan roa oss med!!!

Kramar från Annica K VdBu

Annelie sa...

Hej Annica!
Det var så kul att träffas efter alla dessa år! Håller på och plockar i mammas hus som en tok, jobbigt och skönt på samma gång.

Självklart får ni svänga förbi om ni ska till Norge i sommar. Men jag rekomenderar att ni håller er undan mitt sätt att roa mig på en 70 sträcka....

Vi kan väl höras på mail, tror vi fick mail adresser av Anna.

Kram på dig och simma lugnt, en dag i taget!

Annelie

Annika sa...

Kikar in så här i påsktider.... hoppas ni har det bra..... Kram Annika

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Här kommer en liten påskhälsning

Hoppas du och familjen mår bra!

Kram Annica

Synnøve. sa...

Hej Annelie.
Funderar bara på hur det är med dig. Länge sen nu.
Hoppas det går bättre.
Sänder en jättekram till dig.
Synne.